Agenția Națională de Integritate a constatat
încălcarea regimului juridic al conflictului de interese în materie
administrativă și a identificat indicii privind posibila săvărsirea a
infracțiunii de conflict de interese în materie penală de către HORVATH
ANNA, viceprimar al municipiului Cluj-Napoca, motiv pentru care a fost
sesizată Direcția Națională Anticorupție – Serviciul Teritorial Cluj.
Atfel, în perioada exercitării mandatului de viceprimar 2012 -
2016, a participat la ședința Consiliului Local al municipiului
Cluj-Napoca, în cadrul căreia a fost adoptată o Hotărâre prin care s-a
dispus alocarea sumei de 90.000 lei către Asociația Claudiopolis –
Asociația pentru Dezvoltarea Comunității în cadrul căreia HORVATH ANNA
deține calitatea de președinte, și alocarea sumei de 30.000 lei
Universității Sapientia din partea căreia persoana evaluată a beneficiat de foloase prin intermediul contractelor încheiate în calitate de cadru didactic.
Persoana evaluată a încălcat, astfel,
legislația privind conflictul de interese atât în materie administrativă
în raport cu dispozițiile art.70 din Legea nr. 161/2003 potrivit căruia: „Prin
conflict de interese se înţelege situaţia în care persoana ce exercită o
demnitate publică sau o funcţie publică are un interes personal de
natură patrimonială, care ar putea influenţa îndeplinirea cu
obiectivitate a atribuţiilor care îi revin potrivit Constituţiei şi
altor acte normative” coroborate cu dispozițiile art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2001 potrivit căruia: „Nu
poate lua parte la deliberare şi la adoptarea hotărârilor consilierul
local care, fie personal, fie prin soţ, soţie, afini sau rude până la
gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în problema
supusă dezbaterilor consiliului local” și cu dispozițiile art. 77 din Legea nr. 393/2004 potrivit căruia: „Consilierii
judeţeni şi consilierii locali nu pot lua parte la deliberarea şi
adoptarea de hotărâri dacă au un interes personal în problema supusă
dezbaterii. În situaţiile prevăzute la alin. 1, consilierii locali şi
consilierii judeţeni sunt obligaţi să anunţe la începutul dezbaterilor
interesul personal pe care îl au în problema respectivă. Anunţarea
interesului personal şi abţinerea de la vot se consemnează în mod
obligatoriu în procesul verbal al şedinţei”, cât și în materie penală, în raport cu dispozițiile art. 301 din Codul Penal al României, potrivit căruia „Fapta funcționarului public care, în
exercitarea atribuțiilor de serviciu, a îndeplinit un act ori a
participat la luarea unei decizii prin care s-a obținut, direct sau
indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru soțul său, pentru o
rudă ori pentru un afin până la gradul II inclusiv sau pentru o altă
persoană cu care s-a aflat în raporturi comerciale ori de muncă în
ultimii 5 ani sau din partea căreia a beneficiat ori beneficiază de
foloase de orice natură, se pedepsește cu închisoarea de la unu la 5 ani
și interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică”.
Având în vedere cele de mai sus, Agenția
Națională de Integritate a sesizat Direcția Națională Anticorupție –
Serviciul Teritorial Cluj, în vederea verificării indiciilor privind
săvârșirea de către HORVATH ANNA a infracțiunii de conflict de interese,
prevăzută de art. 301 din Codul Penal al României.
Persoana evaluată a fost informată despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de care beneficiază – de
a fi asistată sau reprezentată de un avocat și de a prezenta date sau
informații pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea
unui punct de vedere scris. HORVATH ANNA a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare.
„Fapta
persoanei cu privire la care s-a constatat […] încălcarea obligațiilor
legale privind conflictul de interese […] constituie abatere
disciplinară si se sancționează potrivit reglementării aplicabile
demniății, funcției sau activității respective […]”.
„Persoana
[…] față de care s-a constatat existența conflictului de interese […]
este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate
publică […] pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii
din funcția ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a
mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcție eligibilă, nu mai poate
ocupa aceeași funcție pe o perioadă de 3 ani de la încetarea
mandatului”.
Agenția Națională de Integritate
își exercită atribuțiile cu respectarea principiilor legalității,
confidențialității, imparțialității, independenței operaționale,
celerității, bunei administrări, precum si al dreptului la apărare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu