La şedinţa din 16 februarie 2017, ce a început la ora 11:00, au participat:
Sorin Mihai Grindeanu, Prim-ministru,
Sevil Shhaideh, Viceprim-ministru, Ministrul Dezvoltării Regionale, Administrației
Publice și Fondurilor Europene
Daniel
Constantin, Viceprim-Ministru,
Ministerul Mediului,
Carmen Daniela Dan, Ministrul Afacerilor Interne,
Teodor-Viorel Meleșcanu, Ministrul Afacerilor Externe,
Mircea Dușa, Secretar
de Stat, Ministerul Apărării Naționale,
Viorel Ștefan, Ministrul Finanțelor Publice,
Sofia
Mariana Moț, Secretar de
Stat, Ministerul Justiției,
Petre Daea, Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale,
Pavel Năstase, Ministerul Educației Naționale,
Adrian Marius Dobre, Secretar de Stat, Ministerul Muncii și Justiției
Sociale,
Alexandru-Răzvan Cuc, Ministrul Transporturilor
Harry-Ilan
Laufer, Secretar de
Stat, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat,
Florian-Dorel Bodog, Ministrul Sănătății,
Ionuț Vulpescu, Ministrul Culturii și Identității Naționale,
Adriana Petcu, Ministrul Apelor și Pădurilor,
Augustin Jianu, Ministrul Comunicațiilor și Societății Informaționale,
Marius-Alexandru Dunca, Ministrul Tineretului și Sportului,
Petre Iulian Nicolescu, Secretar de Stat, Ministerul Turismului,
Gabriel Petrea, Ministrul Consultării Publice și Dialogului Social,
Grațiela-Leocadia Gavrilescu – Ministrul pentru Relația cu Parlamentul,
Mihaela-Virginia Toader – Ministrul delegat pentru Fonduri Europene,
Bogdan Mănoiu – Secretar de Stat pentru Afaceri Europene, Ministerul Afacerilor Externe
Mihai Busuioc – Secretar General al Guvernului
I. PROIECTE DE HOTĂRÂRI
1. PROIECT
DE HOTĂRÂRE privind
aprobarea schimbului de scrisori între România, prin Ministerul Finanţelor
Publice şi Republica Moldova, prin Ministerul Justiţiei şi Ministerul
Finanţelor, semnate la Chişinău la 18 şi 20 ianuarie 2017 şi la Bucureşti la 26
ianuarie 2017, la Acordul privind asistenţa financiară rambursabilă dintre
România şi Republica Moldova, semnat la Chişinău la 7 octombrie 2015
Proiectul poate fi consultat
la adresa:
Inițiator: Ministerul Finanțelor
Publice
Avizatori: Ministerul Afacerilor
Externe, Ministerul Justiției
Sinteză conținut:
În 20 ianuarie 2017, Ministerul
Finanțelor din Republica Moldova a transmis Ministerului Finanțelor Publice o
scrisoare prin care se solicita modificarea calendarului de efectuare a
tranșelor din finanțarea rambursabilă și stabilirea datei de eliberare a tranșei
nr. 2, în valoare de 50 mil. Euro, din 31 martie 2016 în data de 27 februarie
2017.
De asemenea a fost comunicată
intrarea în efectivitate a facilității de finanțare acordată de Fondul Monetar
Internațional pe o perioadă de 3 ani, prin două instrumente de creditare –
Mecanismul de finanțare extinsă (EFF) și Mecanismul extins de creditare (ECF)
în valoare totală de aprox. 178,7 mil. USD.
Conform notificării
Ministerului Justiției al Republicii Moldova din data de 18 ianuarie 2017,
facilitatea FMI a fost aprobată prin Legea nr. 250 și Legea nr. 251 din 17
noiembrie 2016, promulgate de către Președintele Republicii Moldova prin
Decretele nr. 2470-VII și 2471-VII din 25 noiembrie 2016 și publicate în
Monitorul Oficial nr. 415 din 29 noiembrie 2016.
Intrarea în efectivitate a
facilității FMI reprezintă o condiție necesară pentru eliberarea tranșei nr. 2
din asistența financiară rambursabilă acordată de România.
Prin urmare, în conformitate cu
art. 4 alin. (2) din Legea nr. 91/2016 pentru ratificarea Acordului privind
asistența financiară rambursabilă dintre România, în calitate de împrumutător,
și Republica Moldova, în calitate de împrumutat, în sumă de până la 150.000.000
euro, semnat la Chișinău la 7 octombrie 2015, schimburile de scrisori purtate între
Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Finanțelor din Republica Moldova
pentru stabilirea datei celei de-a doua trageri, cât și pentru notificarea și
confirmarea îndeplinirii măsurilor agreate între părți, se aprobă prin
prezentul act normativ.
Proiectul a fost aprobat.
2. PROIECT
DE HOTĂRÂRE pentru
modificarea Hotărârii Guvernului nr.34/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Finanţelor Publice
Proiectul poate fi consultat
la adresa:
Inițiator: Ministerul Finanțelor
Publice
Avizatori: Ministerul Muncii și
Justiției Sociale, Ministerul
Justiției
Sinteză conținut:
Prezenta hotărâre are ca obiect
modificarea Hotărârii Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și
funcționarea Ministerului Finanțelor Publice și prevede următoarele:
I.
Înființarea unui post de
secretar de stat
La nivelul aparatului propriu
al Ministerului Finanțelor Publice au fost preluate noi atribuții care au impus
crearea unor noi structuri organizatorice.
Înființarea acestui post este
justificată de creșterea volumului și complexității activității Ministerului
Finanțelor Publice determinate de:
- preluarea atribuțiilor în domeniul managementului
proiectelor de investiții publice, în vederea întăririi mecanismelor de
evaluare și de prioritizare a acestora, precum și de urmărire și eficientizare
a cheltuielilor publice în contextul atragerii de finanțare și expertiză
privată în implementarea unor astfel de proiecte, promovării, susținerii cu
expertiză calificată și urmăririi procedurilor de identificare, structurare și
implementare a proiectelor de investiții publice, precum și a proiectelor
finanțate și operate printr-un parteneriat între sectorul public și unul sau
mai mulți parteneri privați,
- necesitatea
îndeplinirii în condiții de performanță a atribuțiilor ministerului pe
linia prognozării veniturilor bugetului de stat și ale bugetelor de asigurări
sociale pe termen scurt, mediu și lung, a analizării evoluțiilor macroeconomice
și bugetare internaționale, precum și cercetării în domeniul finanțelor publice
și macroeconomiei, precum și a realizării unor analize de impact ex-ante şi
ex-post a deciziilor de politică fiscală. Mai mult, având în vedere că
inițiativele de politică fiscal-bugetară promovate atât de către Guvern cât și
de Parlament au o arie de impact foarte largă, cuprinzând diferite segmente ale
populației, mediului de afaceri și instituții financiare, realizarea de
cercetări și analize economice în domeniul reformelor structurale,
competitivității economice, stabilitate macroeconomică, sustenabilitate pe
termen mediu și lung etc. vor contribui la îmbunătățirea eficacității
politicilor publice în domeniul finanțelor publice.
Atribuțiile secretarilor de
stat vor fi stabilite ulterior, prin ordin al ministrului finanțelor publice,
conform art. 10 alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009, cu modificările
și completările ulterioare.
II.
Stabilirea numărului maxim de
posturi al aparatului propriu al Ministerului Finanțelor Publice la 1.523,
exclusiv demnitarii (7 posturi), urmare înființării a 5 posturi (1 post de
secretar de stat și 4 posturi aferente cabinetului demnitarului).
III.
Modificarea Anexei nr. 1
„Structura organizatorică a Ministerului Finanțelor Publice” ca urmare a
înființării postului de secretar de stat.
IV.
Modificarea Anexei nr. 2
„Unitățile aflate în subordinea, în administrarea sau sub autoritatea
Ministerului Finanțelor Publice și societățile la care Ministerul Finanțelor
Publice exercită calitatea de reprezentant al statului ca acționar”, având în
vedere prevederile art. 25 punctul IV subpunctul 1 din Ordonanța de urgență a
Guvernului nr. 1/2017 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul administrației
publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative prin
care se modifică art. 5 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
159/1999 privind înfiinţarea Companiei Naţionale "Loteria Română" -
S.A., aprobată cu modificări prin Legea nr. 288/2001, cu modificările şi
completările ulterioare, în sensul că ”Drepturile şi obligaţiile decurgând din
calitatea de acţionar unic al statului român se exercită de către Ministerul
Finanțelor Publice.”
V.
Modificarea Anexei nr. 3 în
sensul completării parcului auto demnitari ca urmare a înființării postului de
secretar de stat.
Proiectul a fost aprobat.
3. PROIECT
DE HOTĂRÂRE pentru
aprobarea sprijinului financiar excepţional cu caracter temporar care se acordă
producătorilor agricoli din sectorul fructe şi legume
Proiectul poate fi consultat
la adresa:
Inițiator: Ministerul Agriculturii și
Dezvoltării Rurale
Avizatori: Ministerul Finanțelor
Publice, Ministerul Afacerilor Externe, Ministrul delegat pentru Afaceri
Europene, Ministerul Justiției
Sinteză conținut:
Interdicția impusă de Federația Rusă importului de legume
și fructe din Uniunea Europeană la data de 7 august 2014 a condus la
perturbarea pieței legumelor și fructelor din UE, prin scăderea semnificativă a
prețurilor acestora, ca urmare a supraofertei cauzată de faptul că nu s-au
identificat alte debușee de export.
Situația creată a avut implicații majore asupra
sectorului fructelor și legumelor din România, deoarece pentru cantități
însemnate de fructe și legume nu a existat posibilitatea valorificării imediate
și nici o depozitare corespunzătoare din cauza capacității reduse de depozitare
de care dispune România.
Prelungirea interdicției duce în continuare la un risc
serios de perturbare a pieței care ar putea provoca scăderi semnificative ale
prețurilor ca urmare a faptului că o importantă piață de export continuă să fie
indisponibilă. Pentru o astfel de situație măsurile normale disponibile în
temeiul Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 par insuficiente.
Pentru a preveni o perturbare gravă și de durată a
pieței, Regulamentele delegate (UE) nr. 913/2014, (UE) nr. 932/2014 , (UE) nr.
1031/2014 și (UE) 2015/1369 ale Comisiei
au prevăzut cuantumuri maxime ale sprijinului pentru operațiunile de retragere
de pe piață, de nerecoltare și de recoltare înainte de coacere, calculate pe
baza exporturilor tradiționale spre Rusia.
Deoarece există în continuare amenințarea de perturbare a
pieței de legume-fructe, Comisia Europeană a adoptat Regulamentul Delegat (UE)
2016/921 din 10 iunie 2016 de stabilire a unor măsuri de sprijin excepționale
cu caracter temporar suplimentare pentru producătorii de anumite fructe și
legume, prin care se prelungește aplicarea unor măsuri excepționale de
despăgubire a producătorilor.
Potrivit prevederilor art. 1 alin. (3) din Regulamentul
Delegat (UE) 2016/921 al Comisiei din 10 iunie 2016, sprijinul financiar
acoperă activitățile desfășurate în perioada dintre data de 1 iulie 2016 și
până la atingerea cantității de maximum 3000 de tone. Suma prevăzută la art. 3
alin. (1) din prezentul act normativ se plătește de către Agenția de Plăți și Intervenție pentru
Agricultură până la data de 30
septembrie 2017.
Metodologia specifică de efectuare a plăților către
beneficiarii acestui sprijin financiar de către Agenția de Plăți și Intervenție
pentru Agricultură s-a aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii și
dezvoltării rurale nr. 909/2016 pentru
stabilirea unor măsuri de sprijin excepționale cu caracter temporar pentru
producătorii din sectorul fructe și legume.
Măsura pentru care se acordă sprijin financiar este
retragerea de pe piață în vederea distribuirii gratuite, având în vedere
prevederile art. 2 alin. (2) lit. a) din Regulamentul Delegat (UE) 2016/921.
Prin prezentul proiect de hotărâre se acordă măsuri excepționale de sprijin
cu caracter temporar destinate acoperirii unei părți a pierderilor suferite de
producătorii agricoli din sectorul fructe și legume care au efectuat măsura de
retragere de pe piață în vederea distribuirii gratuite pentru produse menționate anterior.
Sprijinul financiar se acordă
organizațiilor de producători din sectorul fructelor și legumelor, precum
și producătorilor care nu sunt membri ai
acestor organizații în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1) din
Regulamentul Delegat (UE) 2016/921.
Produsele pentru care se acordă
acest sprijin financiar sunt cele
prevăzute la art. 1 alin. (2) din Regulamentul Delegat (UE) 2016/921.
Plățile prevăzute de prezenta
hotărâre se acordă beneficiarilor de către Agenția de Plăți și Intervenție
pentru Agricultură, cu respectarea condițiilor prevăzute de Ordinul ministrului
agriculturii și dezvoltării rurale nr. 909/2016.
Agenția de Plăți și Intervenție
pentru Agricultură efectuează plățile până la data de 30 septembrie 2017,
potrivit prevederilor art. 12 din Regulamentul Delegat (UE) 2016/921.
Proiectul a fost aprobat.
4. PROIECT
DE HOTĂRÂRE privind
stabilirea pentru anul de plată 2016 a cuantumului ajutoarelor naţionale
tranzitorii în sectorul vegetal pentru culturile amplasate pe teren arabil
Proiectul poate fi consultat
la adresa:
Inițiator: Ministerul Agriculturii și
Dezvoltării Rurale
Avizatori: Ministerul Finanțelor
Publice, Ministrul delegat pentru Afaceri Europene, Ministerul Afacerilor
Externe, Ministerul Justiției
Sinteză conținut:
Prin Ordonanța de urgență a
Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăți care se aplică
în agricultură în perioada 2015-2020 și pentru modificarea art. 2
din Legea nr. 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în
agricultură, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 104/2015, cu
modificările și completările ulterioare, au fost aprobate schemele de plăți
directe și ajutoarele naționale tranzitorii, ca mecanisme de susținere a
producătorilor agricoli care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020.
Conform art. 12 și 13 din
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/2015, aprobată cu modificări și
completări prin Legea nr. 104/2015, cu modificările și completările ulterioare,
ajutoarele naționale tranzitorii, reprezintă plăți care se acordă fermierilor
din sectoarele care au beneficiat de plăți naționale directe complementare în
anul 2013.
În anul 2013 s-au acordat plăți
naționale directe complementare, decuplate de producție, în cuantum fix/ha
pentru culturile amplasate pe teren arabil - ANT 1, și o plată națională
directă complementară pentru: in pentru fibră, cânepă pentru fibră, tutun,
hamei și sfeclă de zahăr.
Condițiile specifice de
acordare a ajutoarelor naționale tranzitorii sunt identice cu cele pentru
acordarea plăților naționale directe complementare, aferente anului 2013.
Plafonul alocat ajutoarelor
naționale tranzitorii în sectorul vegetal pentru culturile amplasate pe teren
arabil, ANT 1 și cuantumul acestor plăți/ha se stabilesc anual prin hotărâre a
Guvernului.
Proiectul de act normativ stabilește cuantumul ajutoarelor naționale tranzitorii
în sectorul vegetal pentru culturile amplasate pe teren arabil, ANT 1, pentru
anul de plată 2016.
Ajutoare naționale tranzitorii în sectorul vegetal pentru culturile amplasate pe teren arabil, ANT 1, se
acordă decuplat de producție, în cuantum
de 17,72035 euro/ha.
Plafonul ANT 1 pentru anul de
plată 2016 este de
119.422,100 mii euro (531.870, 207 mii lei).
Considerentele care au stat la baza stabilirii
cuantumului/ha sunt:
- încadrarea în plafoanele bugetare alocate cu această destinație
Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale;
- respectarea prevederilor art. 37 alin. (4)
din Regulamentul (UE) nr.
1307/2013 de stabilire a unor norme privind plățile directe acordate
fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune și de
abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008
al Consiliului și a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului, prin care cuantumul total al ajutoarelor naționale tranzitorii care pot fi acordate
de România în oricare dintre sectoarele care au beneficiat de plăți naționale
directe complementare în anul 2013 este limitat la 70% în 2016, din pachetele
financiare sectoriale specifice, autorizate de Comisia Europeană pentru anul
2013.
Proiectul a fost aprobat.
5. PROIECT
DE HOTĂRÂRE pentru
aprobarea atestării unor localităţi sau părţi din localităţi, ca staţiuni
turistice de interes naţional sau local şi de modificare a Hotărârii Guvernului
nr.852/2008 pentru aprobarea normelor şi criteriilor de atestare a staţiunilor
turistice
Proiectul poate fi consultat
la adresa:
Inițiator: Ministerul Turismului
Avizatori: Ministerul Dezvoltării
Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, Ministerul Culturii
și Identității Naționale, Ministerul Justiției
Sinteză conținut:
Prin
prezentul proiect de act normativ, se propune aprobarea atestării, ca stațiuni
turistice de interes național sau local, următoarele localităţi sau părţi din
localităţi, astfel:
Staţiuni
turistice de interes naţional
a)
Borsec, județul Harghita;
b)
Suceviţa, judeţul Suceava.
Staţiuni
turistice de interes local:
a)
Baia de Fier, jud. Gorj;
b) Boghiș,
județul Sălaj;
c)
Colibița, județul Bistrița – Năsăud;
d)
Moisei, județul Maramureș;
e)
Negrești Oaș, județul Satu Mare;
f)
Pojorâta, județul Suceava;
g)
Sângeorgiu de Mureș, județul Mureș;
h)
Zona Băile Banffy, municipiul Toplița, județul Harghita;
i)
Zona Băile Ocna Dej, municipiul Dej, județul Cluj;
j)
Zona Moinești – Băi, municipiul Moinești, județul Bacău.
Totodată,
pentru asigurarea unei reglementări fluente, clare şi lipsite de echivoc se
propune ȋnlocuirea Anexei nr. 5 "Lista localităţilor atestate ca staţiuni
turistice de interes naţional, respectiv local" din Hotărârea Guvernului
nr. 852/2008 pentru aprobarea normelor şi criteriilor de atestare a staţiunilor
turistice, cu completările ulterioare cu o nouă anexă cuprinzȃnd lista actualizată
a localităţilor atestate ca staţiuni turistice de interes naţional sau local.
Proiectul a fost aprobat.
6. PROIECT
DE HOTĂRÂRE pentru
modificarea Hotărârii Guvernului nr.844/2016 privind aprobarea măsurilor pentru
realizarea stocurilor de siguranţă ale Sistemului Electroenergetic Naţional în
ceea ce priveşte combustibilii pentru perioada sezonului rece şi volumul de apă
din lacurile de acumulare, denumit Programul de iarnă în domeniul energetic
pentru asigurarea funcţionării în condiţii de siguranţă şi stabilitate a
Sistemului Electroenergetic Naţional în perioada 15 noiembrie 2016-15 martie
2017, precum şi alte măsuri privind nivelul de siguranţă şi securitate în
funcţionare a Sistemului Electroenergetic Naţional
Proiectul poate fi consultat
la adresa:
Inițiator: Ministerul Energiei,
Ministerul Economiei
Avizatori: Ministerul Apelor și
Pădurilor, Ministerul Justiției
Sinteză conținut:
În contextul în care, în perioada 6-12 ianuarie a.c,
pentru echilibrarea Sistemului Electroenergetic Național, operatorul de
transport și sistem a dispus încărcări suplimentare ale grupurilor
hidroelectrice cu cantități ce au depășit 2.000 MW/h, ceea ce a condus la
diminuarea cotelor de apă din marile lacuri de acumulare, este necesară o
reactualizare a valorilor aferente rezervelor de apă prevăzute în Hotărârea
Guvernului nr.844/2016.
Acest subiect a fost de altfel discutat atât în cadrul
Comandamentelor de iarnă cât și în cadrul întâlnirilor cu toți factorii
implicați (Ministerul Energiei, Ministerul Apelor și Pădurilor, Administrația
Națională Apele Române, Operatorul de transport și sistem, Hidroelectrica
S.A.). În acest sens, s-a convenit modificarea valorilor aferente sfârșitului
lunilor februarie și martie din tabelul din Anexa 1, litera B, punctul 3.
Astfel, proiectul de act normativ propune înlocuirea:
- în tabelul din Anexa 1, litera B, punctul 3, pentru lunile februarie,
martie, după cum urmează:
Operatorii de distribuitie energie electrică
|
U.M.
|
28
februarie
2017
|
31
martie
2017
|
Volumul de apă
|
Mii. mc
|
660
|
522
|
%
|
25,8
|
20,4
|
|
Energia echivalentă
|
Mii MWh
|
768
|
592
|
%
|
25,3
|
19
|
Totodată, în ceea ce privește capacitatea lunară corespunzătoare serviciului tehnologic de sistem
rezervă terţiară lentă cu funcţionare pe combustibil alternativ, respectiv pe
păcură, valori prevăzute în Anexa 1A la Hotărârea Guvernului nr.844/2016
„pentru perioada 3 ianuarie – 15 februarie”, operatorii de transport și sistem
(energie și gaze naturale), în acord cu operatorii economici, furnizori de
rezervă terțiară lentă suplimentară pe combustibil alternativ (păcură),
respectiv Societatea Veolia Energie Prahova SRL, Societatea Electrocentrale
București SA, și Societatea Electrocentrale Galați, au propus cantități
suplimentare de servicii tehnologice de sistem pentru lunile februarie și
martie 2017, după cum urmează:
Producător,
Unități dispecerizabile
cu funcţionare mixtă
(gaze + păcură)
|
Putere
[MW]
|
Cantitate
[hMW]
|
|
februarie 2017
|
martie
2017
|
||
S. Electrocentrale Galaţi S.A.
C.E.T. Galaţi
|
70
|
47.040
|
25.200
|
S. Electrocentrale Bucureşti S.A.
|
70
|
47.040
|
25.200
|
S. Veolia Energie Prahova S.R.L.
C.E.T. Brazi
|
60
|
40.320
|
21.600
|
TOTAL GENERAL
|
200
|
134.400
|
72.000
|
Întrucât, pentru asigurarea serviciului tehnologic de sistem "rezervă terţiară
lentă" suplimentară, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul
Energiei, în baza costurilor justificate ale producătorilor, emite decizii
pentru acoperirea cheltuielilor aferente acestui serviciu suplimentar, menționăm
că măsura nu intră în contradicție cu Planurile de reorganizare ale
operatorilor economici aflați în insolvență.
Având în vedere:
·
cererea
de consum pentru luna februarie 2017 mai mare decât consumurile înregistrate în
lunile februarie ale ultimilor 3 ani;
·
că,
în ultimile 4 luni (octombrie 2016 - ianuarie2017), consumurile de gaze
naturale înregistrate au fost substanțial mai mari decât consumurile
înregistrate în aceleași luni ale anului precedent;
·
probabilitatea
crescută ca cererea de gaze naturale pentru consumul centralelor electrice și
teremice (CET-uri) să se mențină la valorile foarte mari din această perioadă
·
scăderea
capacităților de extracție din depozitele de înmagazinare subterană, scădere ce
se accentuează pe măsură ce ne apropiem de sfârșitul ciclului de extracție pe
fondul scăderii stocului din depozitele de înmagazinare
·
evitarea
apariției oricăror riscuri în funcționarea în condiții de siguranță a Sistemului
Național de Transport,
este necesară modificarea anexei nr.1 din Hotărârea
Guvernului nr. 844/2016 privind aprobarea măsurilor pentru realizarea
stocurilor de siguranță ale Sistemului Electroenergetic Naţional în ceea ce
privește combustibilii pentru perioada sezonului rece și volumul de apă din
lacurile de acumulare, denumit Programul de iarnă în domeniul energetic pentru asigurarea
funcţionării în condiţii de siguranţă şi stabilitate a Sistemului
Electroenergetic Naţional în perioada 15 noiembrie 2016 – 15 martie 2017,
precum și alte măsuri privind nivelul de siguranță și securitate în funcționare
a Sistemului Electroenergetic Naţional, precum și a Anexei 1A din același act
normativ, potrivit Anexei nr.1 și Anexei nr.2 din prezentul act normativ.
Proiectul a fost aprobat.
7. PROIECT
DE HOTĂRÂRE privind
aprobarea stemei comunei Unirea, judeţul Brăila
Proiectul și Anexa pot fi
consultate la adresa:
Inițiator: Ministerul Dezvoltării
Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene
Avizatori: -
Proiectul a fost aprobat.
II. MEMORANDUMURI
1. MEMORANDUM
cu tema: Aprobarea
iniţierii negocierilor privind dobândirea de către România a calităţii de
membru al Băncii Asiatice pentru Investiţii în Infrastructură (AIIB) -Aprobarea
transmiterii unei scrisori conducerii AIIB, semnate de către Primul
Ministru/Ministrul Finanţelor Publice, privind acceptarea condiţiilor
financiare propuse, respectiv subscrierea de către România a 1530 de acţiuni,
reprezentând o valoare totală a capitalului de 153 mil.dolari SUA din care 30,6
mil.dolari SUA capital vărsat, plătibil în 5 tranşe egale
Proiectul poate fi consultat
la adresa:
Inițiator: Ministerul Finanțelor
Publice
Avizatori: Ministerul Afacerilor
Externe, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat
Sinteză conținut:
Ideea înființării Băncii Asiatice pentru Investiții în
Infrastructură (AIIB) a fost lansată în cursul anului 2013 de președintele și
de premierul Republicii Populare Chineze. Acordul de înființare al Băncii a
intrat în vigoare la 25 decembrie 2015, iar la reuniunea inaugurală din 16
ianuarie 2016 a fost ales președintele (pentru un mandat de cinci ani).
Printre cele 57 de state fondatoare ale Băncii se
regăsesc 37 de țări din Asia/Oceania și 20 de state din alte regiuni, între
care 17 state europene la care se adaugă Brazilia, Africa de Sud și Egipt.
În baza Memorandumului aprobat de Guvern și Președintele
României, în data de 28 octombrie 2016 a fost transmisă AIIB scrisoarea privind
exprimarea formală a interesului României de a deveni membru al acestei
instituții.
Conform procedurilor băncii, Vicepreședintele AIIB a
transmis, în data de 21 decembrie 2016, o scrisoare cuprinzând condițiile
indicative privind contribuția României la capitalul instituției,
solicitându-se răspunsul părții române în termen de 30 de zile.
Având în vedere modificările politice de la finalul
anului 2016, MFP a solicitat AIIB extinderea acestui termen cu o lună de zile,
respectiv până la 21 februarie 2017.
În prezentul memorandum sunt detaliate condițiile pe are
România va trebui să le îndeplinească pentru a deveni membru al acestei
instituții bancare, precum și avantajele care ar putea decurge prin dobândirea
acestei calități.
Proiectul a fost aprobat.
2. MEMORANDUM
cu tema: Acord
de principiu privind organizarea în România, în perioada mai/iunie 2017, a
celei de-a 107-a reuniuni a Consiliului de administraţie al Băncii
Internaţionale de Investiţii (BII), a reuniunii de experţi EKUP şi a unui forum
de afaceri
Inițiator: Ministerul Finanțelor
Publice
Avizatori: Ministerul Afacerilor
Externe
Sinteză conținut:
Prin prezentul memorandum se solicită acordul de
principiu al Guvernului privind
organizarea în România, în perioada mai/iunie 2017, a celei de-a 107-a reuniuni
a Consiliului de administraţie al Băncii Internaționale de Investiții (BII), a
reuniunii Comitetului de experți EKUP și a unui forum de afaceri.
Conform regulamentelor privind activitatea Consiliului
BII şi a Comitetului de experți EKUP, toate cheltuielile privind organizarea reuniunilor sunt suportate de
către Banca Internațională de Investiții. De asemenea, toate cheltuielile de
participare ale delegaţiilor statelor membre sunt suportate, în funcție de
prevederile regulamentelor BII, fie de către fiecare stat membru, fie de către
Bancă.
Începând cu anul 2012, BII a acordat împrumuturi în
valoare de 58 mil. Euro către agenți economici români, a investit în mod
constant în active de trezorerie emise de Ministerul Finanțelor Publice sau de
Primăria București, în medie în portofoliul BII regăsindu-se astfel de active
în valoare de 20 mil. Euro și a lansat în perioada 2015 – 2016, 2 emisiuni de
obligațiuni denominate în RON în valoare de 411 mil. RON care au drept scop
finanțarea de operațiuni pe teritoriul României.
Proiectul a fost aprobat.
3. MEMORANDUM
cu tema: Aprobarea
Planului anual de transpunere a directivelor Uniunii Europene pentru anul 2017
Proiectul poate fi consultat
la adresa:
Inițiator: Ministerul Afacerilor
Externe, Ministrul delegat pentru Afaceri Europene
Avizatori: -
Sinteză conținut:
Prin prezentul memorandum se propune Guvernului aprobarea
Planului de transpunere a directivelor Uniunii Europene pentru anul 2017,
document programatic care cuprinde toate directivele publicate în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene până la data de 27 ianuarie 2017, al căror termen
de transpunere este cuprins în anul 2017, respectiv 27 de directive, precum și
instituțiile și autoritățile administrației publice centrale competente să
promoveze spre aprobare/adoptare actele normative naționale necesare pentru
preluarea în ordinea juridică internă a directivelor.
Potrivit documentului, dacă pe parcursul anului 2017 vor
exista situații excepționale, în care să fie publicate în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene directive al căror termen de transpunere este prevăzut tot în
anul 2017, acestea vor fi semnalate imediat instituțiilor competente, atât în
mod direct, prin comunicare interministerială, cât și prin intermediul
raportărilor prezentate periodic de către Ministerul Afacerilor Externe în
cadrul ședințelor Guvernului, fără a fi necesară revizuirea Planului.
Memorandumul stabilește data de 28 februarie 2017 ca
termen în care instituțiile responsabile cu transpunerea directivelor să
comunice Ministerului Afacerilor Externe, autoritate coordonatoare a procesului
de transpunere, prin adresă oficială, termenele asumate pentru publicarea actelor
normative respective și, dacă este cazul, informațiile privind tipul actelor
naționale de transpunere.
Totodată, în cadrul documentului se subliniază
necesitatea respectării de către autoritățile competente a termenelor de
transpunere a directivelor, cu o responsabilitate sporită, având în vedere
modificările practicii Comisiei Europene în ceea ce privește sancțiunile
pecuniare pe care le propune Curții de Justiție a Uniunii Europene în cazul
acțiunilor în constatarea neîndeplinirii obligației de comunicare a măsurilor
naționale de transpunere a directivelor Uniunii Europene, practică ce instituie
măsuri mai ferme de sancționare și exclude posibilitatea desistării Comisiei,
justificată exclusiv de conformare, în cazul în care statul membru vizat se conformează
după momentul sesizării Curții.
Proiectul a fost aprobat.
4. MEMORANDUM
cu tema: Măsuri
privind diseminarea principiilor ce derivă din jurisprudenţa Curţii Europene a
Drepturilor Omului ce vizează neexecutarea sau executarea cu întârziere a hotărârilor
judecătoreşti pronunţate împotriva unui debitor public
Proiectul poate fi consultat
la adresa:
Inițiator: Ministerul Afacerilor
Externe
Avizatori: Ministerul Dezvoltării
Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, Ministerul
Consultării Publice și Dialogului Social
Sinteză conținut:
Prezentul memorandum a fost elaborat și promovat în
temeiul prevederilor art. 10 alin. (2) din Regulamentul privind procedurile, la
nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de
documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum şi a
altor documente, în vederea adoptării/aprobării, aprobat prin Hotărârea Guvernului
nr. 561/2009.
Memorandumul prezintă elementele de context care au condus la existenţa unei
disfuncţionalităţi structurale cu privire la neexecutarea sau executarea cu
întârziere a hotărârilor judecătoreşti pronunțate de către Curtea Europeană a
Drepturilor Omului, precum și istoricul
demersurilor întreprinse până în prezent la nivel național și care au ca scop identificarea măsurilor de natură legislativă şi/sau
administrativă necesare pentru a se răspunde exigenţelor Curții.
Se precizează că, la nivelul Guvernului, este constituit
un grup de lucru, alcătuit din
reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Dezvoltării
Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, Ministerului
Afacerilor Interne, Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Justiţiei şi
Secretariatului General al Guvernului.
Pentru o diseminare cât mai largă a principiilor ce
derivă din jurisprudența Curții și a descrierii cauzelor acesteia, grupul a
estimat ca utilă instituirea unei
sarcini de Guvern prin care să se stabilească următoarele:
·
obligația
diseminării documentelor cuprinse în anexa nr. 2 a memorandumului, de către
Secretariatul General al Guvernului către ministere și structurile ce formează
aparatul de lucru al Guvernului;
·
obligația
destinatarilor diseminării de a afișa pe paginile de internet principiile ce
derivă din jurisprudența Curții;
·
obligația
destinatarilor de a include în programele de formare profesională a persoanelor
care au competențe în domeniul executării hotărârilor judecătorești informații legate de jurisprudența CEDO în
acest domeniu;
·
îndeplinirea
obligației de afișare să fie fi monitorizată de către Ministerul Consultării
Publice și Dialogului Social.
Proiectul a fost aprobat.
5. MEMORANDUM
cu tema: Aprobarea
participării doamnei Maria-Manuela CATRINA, Secretar de Stat în cadrul
Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, în calitate de membru
în consiliul de Administraţie al Companiei Naţionale ''Poşta Română'' S.A
Proiectul poate fi consultat
la adresa:
Inițiator: Ministerul Comunicațiilor
și Societății Informaționale
Avizatori: -
Sinteză conținut:
Compania Națională
„Poșta Română” S.A. este o societate comercială pe acțiuni,
care se organizează și funcționează în conformitate cu actul constitutiv
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 371/1998, cu modificările ulterioare.
Statul Român este acționar la Compania Națională „Poșta
Română” S.A. și deține 75% din acţiuni, exercitându-și toate drepturile și
obligațiile ce decurg din această calitate prin Ministerul Comunicațiilor și
Societății Informaționale, Fondul Proprietatea fiind cel de-al doilea acționar,
deținând 25% din pachetul total de acțiuni.
Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale o propune pe doamna Maria-Manuela
Catrina, secretar de stat în cadrul acestui minister, să ocupe funcția de
membru în consiliul de administrație al companiei, până la finalizarea
procedurii de selecție a managementului și a membrilor Consiliului de
administrație și introducerea indicatorilor de performanță, având în vedere că acesta are experiență de management și deține
expertiza necesară pentru ocuparea poziției de membru al consiliului de administrație
al Companiei Naționale „Poșta Română” S.A.
Temeiul juridic al acestei propuneri îl constituie art.
84 alin. (3) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea
transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în
mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările și
completările ulterioare, respectiv:
„(3) În mod excepţional, Guvernul poate aproba
participarea persoanelor prevăzute la alin. (1) şi (2) ca reprezentanţi ai
statului în adunarea generală a acţionarilor ori ca membri în consiliul de
administraţie al regiilor autonome, companiilor sau societăţilor naţionale,
instituţiilor publice ori al societăţilor comerciale, inclusiv băncile sau alte
instituţii de credit, societăţile de asigurare şi cele financiare, de interes
strategic sau în cazul în care un interes public impune aceasta.”
Proiectul a fost aprobat.
6. MEMORANDUM
cu tema: Aprobarea
politicii publice privind implementarea Programului ''PRIMUL CENTRU DE
AGREMENT''
Proiectul poate fi consultat
la adresa:
Inițiator: Ministerul Turismului
Avizatori: Ministerul Finanțelor
Publice, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat
Sinteză conținut:
Facilitatea care se va acorda prin Programul „Primul Centru de Agrement” este reprezentată de garantarea de către stat, prin mandatarul
sau FNGCIMM, în procent de 80% a creditelor de investiții destinate
înfințării și dezvoltării de centre de agrement.
Principalele avantaje ale Programului „Primul Centru de
Agrement” sunt:
-
Eliminarea
principalei probleme a beneficiarilor de tip IMM în accesarea creditelor – lipsa garanțiilor;
-
Stimularea
instituțiilor de creditare în crearea de produse de finanțare care să se
adreseze acestui segment de IMM-uri cu profil de risc ridicat prin oferirea unui produs de garantare în numele
și contul statului;
-
Cost
predictibil al garanției acordate în baza Schemei, rezultat, din posibilitatea stabilirii unei prime unice, de tip
safe harbour în conformitate cu reglementările europeme;
-
Costul
finanțărilor garantate în cadrul programului va fi dimensionat astfel încât sa
reflecte prezența garanției acordate în
numele și contul statului;
-
Programul
propus nu intră sub incidența
legislației privind ajutorul de stat garanția fiind acordată în condițiile
pieței, cu respectarea prevederilor Comunicării Comisiei nr. 2008/C/155/02 cu
privire la aplicarea art. 87 și 88 din Tratatul CE privind ajutoarele de stat
sub formă de garanții, evitându-se orice suspiciune de ajutor de stat.
Astfel, se propune:
-
aprobarea politicii publice privind Programul “Primul centru de agrement”;
-
implementarea programului prin iniţierea unui proiect de Ordonanţă de urgenţă
având ca obiect de reglementare aprobarea „Programului de susţinere a
întreprinderilor mici şi mijlocii – IMM INVEST ROMÂNIA”, în cadrul căruia va fi
susţinut accesul la finanţare al IMM-urilor care îşi desfăşoară activitatea în
domeniile prioritare prezăvute în Programul de guvernare 2017-2020, aprobat prin Hotărârea
Parlamentului nr.1 din 4 ianuarie 2017, inclusiv a celor care
dezvoltă/înfiinţează centre de agreement.
-
prin
derogare de la prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2007 privind
datoria publică, cu modificările şi completările ulterioare, FNGCIMM va fi mandatat să acorde garanţii
în numele şi în contul statului pentru liniile de credit şi pentru
creditele de investiţii contractate de beneficiarii eligibili.
Proiectul a fost aprobat.
Ședința a continuat cu
prezentarea notelor, informărilor și punctelor de vedere, precum și a
documentelor confidențiale și clasificate aflate pe ordinea de zi.
Ședința și s-a încheiat la
ora 13:00.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu