În cauza mediatizată prin comunicatele nr. 87 din 4 februarie 2014 și 119 din 11 februarie 2014, Biroul de Informare și Relații Publice este abilitat să transmită următoarele:
Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție
– Serviciul teritorial Brașov au extins cercetările și au dispus
punerea în mișcare a acțiunii penale și luarea măsurii controlului
judiciar pe o durată de 60 de zile, începând cu data de 24.02.2017, a
inculpaților:
CĂNCESCU ARISTOTEL ADRIAN, la data faptelor
președinte al Consiliului Județean Brașov, sub aspectul săvârșirii
infracțiunii de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut
pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată (35
acte materiale);
CIRICA EMIL, la data faptelor director al
Direcției Investiții, Urbanism și Amenajarea Teritoriului (DIUAT) din
cadrul Consiliului Județean Brașov, sub aspectul săvârșirii infracțiunii
de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori
pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată (16 acte
materiale);
POPESCU AURELIA, la data faptelor director
economic în cadrul Consiliului Județean Brașov, sub aspectul săvârșirii
infracțiunii de abuz în serviciu, dacă funcționarul public a obținut
pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată (35
acte materiale) și complicitate la două fracțiuni de abuz în serviciu,
dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos
necuvenit, ambele în formă continuată.
În ordonanța procurorilor se arată că, în cauză, există date și probe care conturează următoarea stare de fapt:
În perioada iulie 2012 – martie 2013, inculpatul
Căncescu Aristotel Adrian, având calitatea de președinte a Consiliului
Județean Brașov și de ordonator principal de credite, în înțelegere cu
inculpatul Matei Gavril, la data faptelor consilier județean, cu
încălcarea prevederilor legale, l-a determinat pe directorul general al
Direcției Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC)
Brașov, inculpata Martin Virginia, fie direct, fie prin intermediul
directorului DIUAT Emil Cirica, să solicite Consiliului Județean Brașov
suplimentarea bugetului de venituri și cheltuieli al instituției publice
(prin mai multe adrese emise în perioada iulie- decembrie 2012), astfel
încât să fie achiziționate mai multe produse și lucrări prestabilite la
valori nejustificat de mari sau care nu erau necesare instituției, iar
achizițiile să fie fracționate pentru a se recurge la proceduri de
achiziție directă.
Demersul președintelui CJ Brașov, sprijinit de
directorul economic Popescu Aurelia și de directorul DIUAT Emil Cirica, a
avut în vedere interesele economice ale lui Matei Gavril, în dauna
DGASPC Brașov, prin direcționarea unor sume importante de bani din
bugetul de venituri și cheltuieli al instituției publice, în vederea
achiziționării unor produse și lucrări de la SC LICOFRIG, fie direct,
fie indirect prin intermediul SC FRIGOMAT SRL (ambele societăți fiind
controlate de inculpatul Matei Gavril).
În baza adreselor sus menționate, au fost întocmite
formal mai multe referate, de DIUAT - Serviciul Investiții, Achiziții
Publice al Consiliului Județean Brașov. Aceste referate au fost semnate
de directorul economic Popescu Aurelia și directorul DIUAT, Emil Cirica,
fiind folosite la inițierea unor proiecte de hotărâri ale Consiliului
Județean Brașov pentru majorarea bugetului de venituri și cheltuieli al
DGASPC Brașov pe anul 2012. Ulterior, hotărârile au fost adoptate cu
susținere din partea inculpatului Căncescu Aristotel Adrian în plenul
Consiliului Județean Brașov (HCJ nr. 28/12.07.2012, HCJ nr.
89/11.09.2012). În calitate de președinte al Consiliului Județean
Brașov, inculpatul Căncescu Aristotel Adrian a emis dispoziții prin
care, prin rectificare, bugetul DGASPC Brașov a fost majorat cu suma
totală de 1.115.000 lei.
Cu acești bani au fost cumpărate produse și servicii de la societățile SC LICOFRIG SRL și SC FRIGOMAT SRL.
Totodată, inculpatul Căncescu Aristotel Adrian, pentru
a putea dispune în mod discreționar de bugetul de venituri și
cheltuieli al Consiliului Județean Brașov, a dispus ca Direcția
Economică să întocmească un referat prin care se propunea, în mod
nelegal, împuternicirea sa, în calitate de ordonator principal de
credite, de a emite dispoziții în vedere rectificării bugetului de
venituri și cheltuieli. Referatul a fost folosit la inițierea unui nou
proiect de hotărâre a consiliului județean, adoptat ulterior, cu
susținere din partea lui Căncescu Aristotel Adrian (HCJ 103/29.10.2012).
Hotărârea a stat la baza unei dispoziții de rectificare emisă in luna
decembrie 2012.
Astfel, în urma hotărârilor consiliului județean și a
dispozițiilor menționate prin care s-a suplimentat bugetul de venituri
și cheltuieli al DGASPC Brașov, Căncescu Aristotel Adrian a determinat,
fie direct, fie indirect, prin intermediul directorului DIUAT Emil
Cirica și cu sprijinul consilierului județean Matei Gavril, pe
directorul general a DGASPC Brașov Martin Virginia, și, implicit, pe
angajații din subordinea acesteia, care aveau atribuții în domeniul
achizițiilor publice și angajării, lichidării și ordonanțării
cheltuielilor din fonduri publice, să achiziționeze de la cele două
societăți, controlate de consilierul județean Matei Gavril, produse și
lucrări supraevaluate sau care nu erau justificate ori necesare
instituției publice, în cadrul a 35 de proceduri de achiziție directă.
Valoarea unora dintre produse și lucrări a fost fracționată în mod
nelegal pentru a se aplica procedura achiziției directe. Mai mult, banii
au fost plătiți, deși unele dintre aceste produse și lucrări nu erau
livrate sau executate la data efectuării plății.
Valoarea prejudiciului produs D.G.A.S.P.C. Brașov,
prin realizarea în mod nelegal a acestor achiziții, s-a stabilit la suma
de 313.405 lei. Acesta reprezintă valoarea întreagă a produselor și
lucrărilor furnizate de SC LICOFRIG SRL ce nu erau justificate sau
necesare instituție publice, la care se adaugă diferența dintre valorile
cu care produsele sau lucrările furnizate de către SC LICOFRIG SRL și
SC Frigomat SRL au fost facturate către instituția publică și valorile
cu care aceleași bunuri sau lucrări au fost achiziționate anterior de la
societățile de la care furnizorul s-a aprovizionat sau valorile la care
lucrările au fost realizate de către societățile care au avut calitatea
de subcontractor.
Pe timpul cât se află sub control judiciar, inculpații
Căncescu Aristotel Adrian, Popescu Aurelia și Cirica Emil trebuie să
respecte următoarele obligații:
a) să se prezinte la Parchetul de pe lângă Î.C.C.J. – Direcția Națională Anticorupție – Serviciul Teritorial Brașov;
b) să informeze de îndată Parchetul de pe lângă
Î.C.C.J. – Direcția Națională Anticorupție – Serviciul Teritorial Brașov
cu privire la schimbarea locuinței;
c) să se prezinte la IPJ Brașov – Biroul Supravegheri
Judiciare din cadrul Serviciului de Investigații Criminale, conform
programului de supraveghere întocmit de organul de poliție sau ori de
câte ori este chemat.
d) să nu depășească limita teritorială a județului Brașov, decât cu încuviințarea prealabilă a procurorului;
e) să nu ia legătura cu persoane anume menționate în ordonanța de control judiciar
Inculpaților li s-a atras atenția că, în caz de
încălcare cu rea-credință a obligațiilor care îi revin, măsura
controlului judiciar se poate înlocui cu măsura arestului la domiciliu
sau măsura arestării preventive.
În cauză se efectuează acte de urmărire penală și față de alte persoane, între care și persoana juridică SC LICOFRIG SRL.
Inculpaților li s-au adus la cunoștință calitatea
procesuală și acuzațiile, în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de
procedură penală.
Facem precizarea că punerea în mișcare a acțiunii
penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de
procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de
administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o
situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu