România se va alătura țărilor și jurisdicțiilor care lucrează cu
Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) și cu
membrii G 20 la dezvoltarea standardelor Proiectului BEPS (Erodarea
bazei de impozitare și transferul profiturilor) și la monitorizarea
implementării acestui pachet, care urmează să fie aplicat și în țara
noastră, ținând cont de particularitățile de dezvoltare.
Guvernul a aprobat astăzi, printr-un proiect de lege, aderarea României
ca asociat la Forumul de implementare a Proiectului BEPS, ceea ce va
permite participarea țării noastre la realizarea măsurilor privind
combaterea erodării bazei de impozitare și transferul profiturilor,
precum și implementarea acestora pe teritoriul național. Experiența
acestui forum va adăuga valoare și implementării recomandărilor Uniunii
Europene, în contextul elaborării propunerii de Directivă a Consiliului
privind stabilirea normelor împotriva practicilor de evitare a
obligațiilor fiscale, care afectează în mod direct funcționarea pieței
interne (ATAD).
În ce constă Planul BEPS:
În contextul creșterii mobilității capitalurilor și activelor
necorporale, al noilor modele de afaceri (economia digitală), în
februarie 2013 OECD a întocmit o analiză-diagnostic privind aspectele
care generează erodarea bazei fiscale și împărțirea profiturilor,
finalizată prin prezentarea raportului “Addressing Base Erosion and
Profit Shifting”. Această analiză a fost urmată, în iulie 2013, de un
plan de 15 acțiuni intitulat “Action Plan on Base Erosion and Profit
Schifting”, care își propune să reformeze principiile fiscalităţii în
domeniul impozitelor directe. Planul BEPS include recomandări pentru
modificări legislative atât în plan național, cât și a prevederilor
internaționale, în scopul de a contracara situațiile care apar ca urmare
a utilizării neconcordanțelor legislative din sistemele fiscale
naționale ale statelor în care acestea își extind activitățile. Prin
urmare, acest plan va genera modificări ale Modelului OECD de convenție
de evitare a dublei impuneri, ale Ghidurilor Prețurilor de Transfer,
precum și ale sistemelor fiscale naționale. Obiectivul este acela de a
se ajunge la soluționarea, într-o proporție cât mai mare, a dublei
impozitări și la îmbunătățirea mecanismelor de soluționare a cazurilor
de dublă impozitare. Trebuie menționat că acesta nu propune modificarea
cotelor de impozitare, ci modalitatea de atribuire/alocare a
profiturilor (bazei impozabile) între jurisdicţii.
O altă componentă a Planului de acţiuni BEPS este intensificarea
schimbului de informaţii pe două planuri: printr-o creştere a
transparenţei şi raportării de informaţii de către contribuabili către
autorităţi fiscale, precum şi între autorităţile fiscale ale diverselor
state. Această componentă a Planului este în concordanță cu propunerea
de modificare a Directivei privind schimbul de informaţii, cu scopul de a
extinde schimbul automat de informaţii pentru acordurile de preţ în
avans şi soluţiile fiscale.
De asemenea, acţiunile BEPS vizează şi modificări în domeniul preţurilor
de transfer, această arie fiind în prezent printre prioritățile
autorităţilor fiscale din România în cadrul controalelor efectuate.
Participarea ca asociat la planul BEPS reprezintă o oportunitate de
promovare a intereselor României, alături de Statele Membre OCDE, în
condiţiile în care succesul implementării BEPS depinde în mare măsură de
cooperarea dintre statele participante la acest demers al OCDE. Se
asigură o mai mare vizibilitate şi credibilitate administraţiei fiscale
din România în plan internaţional, fiind create şi premisele unei
cooperări mult mai eficiente între administraţiile fiscale şi
organizaţiile internaţionale de profil.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu