Sorin Grindeanu: Bună ziua, începem ședința de astăzi și în primul rând
aș ruga ministerul Muncii și Justiției Sociale având în vedere ordinea
de zi, și anume primul proiect de hotărâre legat de biletele de
tratament balnear, să detalieze, vă rog.
Adrian Dobre: Dle prim-ministru, doamnelor și domnilor miniștri, vă rog
să îmi permiteți să vă supun atenției hotărârea de guvern privind
acordarea prestațiilor sub formă de tratament balnear pentru anul 2017,
prin sistemul organizat și administrat de Casa Națională de Pensii
Publice. Actuala propunere de hotărâre de guvern reglementează regulile
de stabilire a numărului biletelor de tratament balnear în anul 2017,
acordat prin sistemul organizat și administrat de Casa Națională de
Pensii Publice, precum și modul de acordare, distribuire și de decontare
a acestora. Vreau să fac o scurtă precizare, bugetul pentru acest an
față de anul trecut a crescut cu aproximativ 10% și prin asta încercăm
să ne manifestăm implicarea și grija față de cei care au realmente
nevoie în pregătirea sănătății lor de aceste tratamente balneare.
Sorin Grindeanu: Mulțumesc. Dle ministru Petrescu, am un subiect pe care
o să îl reiau până când o să îmi spuneți când terminăm munca în acea
comisie interministerială, și anume legea prevenției.
Alexandru Petrescu: Vă mulțumesc, dle prim-ministru. Dragi colegi, în
legătură cu legea prevenției, aș avea câteva precizări de făcut. Modul
de concepere inițial al legii, care a fost prezentat în ianuarie în
guvern, sub mandatul ultimului ministru, acoperea foarte puține zone de
contravenții cu impact direct asupra mediului de afaceri. De altfel, din
mandatul anterior am preluat doar o notă în guvern, cu o serie de
principii enunțate referitoare la lege, fără un text cu substanță
tehnică sau valoare juridică. În perioada interimatului meu și,
implicit, după preluarea mandatului la Ministerul pentru Mediul de
Afaceri, Comerț şi Antreprenoriat, am identificat necesitatea extinderii
ariei de aplicabilitate a legii către toate contravențiile constatate
de organismele cu atribuții de control și care pot impacta real mediul
de afaceri. Am avut o serie de consultări substanțiale cu reprezentanții
tuturor acestor organisme și pe această cale aș vrea să mulțumesc
tuturor colegilor din guvern care au delegat reprezentanți în această
comisie interministerială, în urma cărora a rezultat structurarea legii
pe două principii esențiale. Primul principiu este necesitatea unei bune
informări a agenților economici şi crearea cadrului optim de educare,
informare a acestora prin mai multe instrumente, dintre care aș dori să
îl menționez doar pe cel mai relevant, care este portal unic, care va
conține toate elementele referitoare la obligațiile legale pe care
agenții economici le au în raport cu organismele de control. Să vă dau
un exemplu, pentru a fi mai elocvent. Gândiți-vă că un IMM cu doi
angajați, pe lângă faptul că trebuie să își desfășoare activitatea de zi
cu zi, trebuie să cunoască și un univers de restricții. De aceea,
componenta de informare-educare este esențială în asamblarea noii legi.
Al doilea punct reper pe care această lege se va baza este identificarea
zonei de rezonabilitate în actul de control. Aplicarea sancțiunii
contravenționale a avertismentului la prima abatere, fără alte sancțiuni
complementare, dar cu o monitorizare riguroasă a planului de
conformare. Aș vrea să fac totuși o precizare deosebit de importantă,
care a rezultat în urma dezbaterilor din ultimul timp, sub incidența
legii prevențiilor nu vor intra acele fapte contravenționale cu un grad
de pericol social ridicat care să afecteze sănătatea și securitatea
populației. Și aici aș menționa: produse alimentare alterate, expirate,
munca la negru. Ca să concluzionez, stadiul actual al legii, avem o
formă agregată a propunerii legislative, până mâine toate organismele de
control implicate au termen să transmită lista cu propunerile temeinic
fundamentate de contravenții ce vor intra sub incidența acestei legi,
urmând ca săptămâna viitoare această propunere legislativă să intre în
procesul de consultare publică. Vă mulțumesc mult, dle prim-ministru.
Sorin Grindeanu: Vă mulțumesc. Ultimul subiect pe care vreau să îl
subliniez astăzi este unul legat de agricultură, dle ministru Daea, și
anume de luna martie, o lună extrem de importantă, o lună în care
trebuie să dăm subvențiile. Și eu nu mă îndoiesc că, pe finalul acestei
luni, 31 martie, mare parte, o parte covârșitoare a subvențiilor care
trebuie date către agricultori vor fi plătite aceste subvenții. Și cred
că este o premieră, dar poate îmi spuneți dvs mai multe.
Petre Daea : Dle prim-ministru, primul obiectiv al programului de
guvernare în agricultură este și rămâne acordarea la timp a subvențiilor
pentru fermieri. După cum știți, am elaborat și aprobat toate actele
normative necesare. Am înscris în bugetul Ministerului Agriculturii suma
necesară pentru acordarea tuturor subvențiilor pentru fermieri. Ne-am
organizat eliminând rămânerile în urmă privind controlul în teren. Am
operaționalizat sistemul de prelucrare și procesare a datelor, am
transferat la timp sumele de la Ministerul Finanțelor în contul APIA,
printr-o colaborare perfectă între cele două ministere, Ministerul
Agriculturii și Ministerul Finanțelor. Așa se face că pentru prima dată
în România acordăm subvențiile începând cu data de 23 februarie anul
acesta. Vă pot informa cu cifre exacte că, pentru 681.000 de fermieri,
la această dată s-au procesat acte pentru 481.814 fermieri, ceea ce
reprezintă 71%, cu o sumă totală de 48.138.374 de milioane euro. După
cum afirmați dvs şi după cum există în sarcina ministerului, ca și
grafic de derulare a subvențiilor, în data de 10 martie încep și
subvențiile pentru zootehnie. Dle prim-ministru, anul trecut aceste
subvenții s-au dat în iunie - iulie. Anul acesta fermierii iau banii
când lucrările se execută în câmp. Este un respect al nostru față de
efortul fermierilor și este un angajament politic pe care ni l-am asumat
și pe care ni-l ducem la îndeplinire. Vreau să vă informez, dle
prim-ministru, că pregătim anul de plată 2017, pentru că în agricultură
anii agricoli nu se suprapun cu anii calendaristici, motiv pentru care
am luat toate măsurile organizatorice, măsurile tehnice, de
raționalizare a efortului uman, în așa fel încât în data de 1 martie au
început depunerile de cereri, iar astăzi, la această oră, prin datele pe
care noi le procesăm, în România s-au depus 6.020 de cereri, față de
2.490 cereri anul trecut, toată ziua. Până diseară mai este, sistemul
lucrează, oamenii sunt la datorie, procesează cererile, într-un deplin
respect față de fermierii români.
Sorin Grindeanu: Dle ministru, la 31 martie ce se întâmplă?
Petre Daea: Dle prim-ministru pentru mine ziua este exactă, sarcina de
asemenea. Sper ca în 31 martie să avem numai situații neclare privind
legătura între sistem, sistemul de aplicare, și situațiile concrete
pentru fermierii din România.
Sorin Grindeanu: Adică lucruri puține.
Petre Daea: Foarte puține.
Sorin Grindeanu: Dacă sistemul lucrează așa cum ați spus dvs, mă aștept să fie foarte puține.
Petre Daea: Așa consider și eu și asigur Guvernul României că în acest
proces de plată de verificare sunt o serie întreagă de calcule, pentru
că România, agricultura țării românești, distribuie 89 de forme de
sprijin. Este o muncă extraordinară, cu o aplicație bine pusă la punct,
și când am spus că în sistem pot apărea unele sincope m-am gândit la
capacitatea de exprimare a sistemului electronic pe care noi l-am
pregătit, și nu am nicio îndoială că el nu ne va răspunde vizavi de
interesul pe care îl avem și noi și Guvernul României. Avem toți banii,
dle prim-ministru. Ne-ați pus banii în buget, este păcat să nu îi dăm la
timp.
Sorin Grindeanu: Mulțumesc. Mulțumesc reprezentanților presei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu