Faceți căutări pe acest blog

joi, 16 februarie 2017

Sinteza ședinței de guvern din 25 ianuarie



       Se propune reglementarea faptului că majorările salariale prevăzute la art.1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.2/2017 se acordă anterior aplicării prevederilor  Hotărârii Guvernului nr.1/2017.

       Se propune extinderea aplicării și pe perioada 1 martie – 31 decembrie 2017 a unora dintre măsurile aprobate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2016 care vizează:
-       metodologia de stabilire a drepturilor salariale de care beneficiază personalul din sectorul bugetar în anumite situații specifice (personalul nou încadrat, promovat, care desfășoară activități suplimentare, etc.);
-       suspendarea acordării de premii, tichete cadou, tichete de masă,  ajutoare/indemnizații la ieșirea la pensie/trecerea în rezervă; primele de vacanţă şi voucherele de vacanţă sunt suspendate la acordare doar pe perioada 1 marie – 30 iunie;
-       menținerea la nivelul în plată a unor indemnizații acordate pentru anumite categorii de beneficiari (indemnizaţiile prevăzute de Decretul-Lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, indemnizații academicieni și urmașii acestora, etc.).
-       prorogarea aplicării prevederilor art. 27 alin. (6), art. 361 alin. (3) lit. e) şi g) și art. 356 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, art. 19 lit. b) şi c) ale art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 283/2011, a Legii nr. 509/2006 privind acordarea de miere de albine ca supliment nutritiv pentru preşcolari şi elevii din clasele I - IV din învăţământul de stat şi confesional, cu modificările ulterioare până la 1 ianuarie 2018;
-       menținerea regimului actual de finanțare al Institutului de Drept Public şi Ştiinţe Administrative al României, respectiv integral din venituri proprii;
-       menținerea cotei de contribuţie la fondul de pensii la nivelul prevăzut pentru anul 2016 .
  
         Se propune ca numărul maxim de posturi finanţat în anul 2017 din fonduri publice de către instituţiile şi autorităţile publice, indiferent de modul de finanţare şi subordonare să fie stabilit astfel încât să se asigure plata integrală a drepturilor de natură salarială acordate în condiţiile legii cu încadrarea în cheltuielile de personal. Ordonatorii de credite vor stabili numărul maxim de posturi care se finanţează, cu respectarea acestei condiționalități.

         Se propune prorogarea până la data de 1 ianuarie 2018 a termenului prevăzut la art. V din Legea nr. 270/2013 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice.

              Se propune abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 186/1995 privind constituirea sistemului informațional referitor la situația numerică a personalului din instituțiile publice.

        Se propune crearea cadrului fiscal clar și predictibil pentru veniturile obținute din  activitatea desfășurată de către persoanele fizice în cadrul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi institutelor culturale româneşti din străinătate, în conformitate cu prevederile pct. 5 alin. (1) din capitolul IV, lit. B, al Anexei nr. V la Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, pentru a nu se ajunge, în unele cazuri, chiar la blocarea activității consulare. La contractarea acestor persoane se urmărește atât respectarea normelor imperative ale legislației române, cât și ale celei din statul de reședință, în considerarea obligației rezultând din Convenția de la Viena privind relațiile diplomatice referitoare la respectarea legislației statului acreditar. Ca urmare a acestui fapt și având în vedere caracterul de normă specială a prevederilor care permit contractarea de personal de către misiunile diplomatice, se impune introducerea în Codul fiscal a unor prevederi exprese care să reflecte caracterul particular al acestui tip de venituri.
       La capitolul III - Venituri din salarii și asimilate salariilor al Titlului IV ”Impozitul pe venit” din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările  ulterioare, se precizează în mod expres că veniturile obținute din  activitatea desfășurată de către persoanele fizice în cadrul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi institutelor culturale româneşti din străinătate, în conformitate cu prevederile pct. 5 alin. (1) din capitolul IV, lit. B, al Anexei nr. V la Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, sunt venituri asimilate salariilor.
         Totodată, la Titlul V „Contribuții sociale obligatorii” din Codul fiscal se introduc prevederi potrivit cărora veniturile obținute de către persoanele fizice în cadrul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi  institutelor culturale româneşti din străinătate,  în conformitate cu prevederile pct. 5 alin. (1) din capitolul IV, lit. B, al Anexei nr. V la Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, nu intră în baza de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii, aceste persoane dispunând, în mod individual, de facultatea de a se constitui ca asigurați în sistemul din România sau de pe plan local.

          Având în vedere excedentul activității finanțate integral din venituri proprii înființată pe lângă Consiliul Concurenței, se propune ca din bugetul acestei activități să fie suportate și cheltuielile cu organizarea de către Consiliul Concurenței de congrese, conferințe și alte asemenea acțiuni de protocol, reducându-se astfel presiunea asupra sumelor alocate de la bugetul de stat pentru această instituție

          Pentru evitarea efectelor negative asupra capacității rețelei consulare de procesare a solicitărilor de prestații de servicii consulare în beneficiul cetățenilor români din străinătate, cât și de acordare de asistență financiară în anumite cazuri umanitare, se impune modificarea Legii nr. 198/2008, cu modificările ulterioare, în sensul posibilității suportării de la bugetul de stat prin bugetul aprobat Ministerului Afacerilor Externe a cheltuielilor pentru acordarea de asistență financiară în anumite cazuri umanitare, precum și pentru plata temporară a unor persoane nesalariate din cadrul misiunilor diplomatice și al oficiilor consulare sau a unor persoane din afara acestora, care prestează servicii consulare.
         Se propune modificarea literei b) a articolului 13 din Legea nr.129/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială, republicată, în sensul că din consiliul director vor face parte 2 reprezentanți ai Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice și Fondurilor Europene.

         În aplicarea Normelor Europene privind  Sistemul  European de Conturi și ținând de cont de recomandările experților EUROSTAT, pentru a se evita o majorare artificială a veniturilor bugetului general consolidat, în condițiile în care aceste sume se evidențiază la acest moment într-o pozitie distinctă pe venituri, în scopul reflectării unitare și a raportării corecte a plăţilor efectuate din bugetele componente ale bugetului general consolidat, se propune ca sumele restituite/recuperate aferente unor plăţi dispuse de la aceste bugete în anii anteriori, să fie înregistrate pe cheltuieli cu semnul minus.
        Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată, care se restituie la bugetul de stat în anii bugetari următori celui în care au fost acordate, se evidențiază la o poziție distinctă de venituri ale bugetului de stat întru-cât sumele au fost alocate dintr-o pozitie de venituri a bugetului de stat
        De asemenea sumele reprezentând garanțiile care se recuperează în anii următori celui în care au fost constituite de către Ministerul Afacerilor Externe pentru contracte de închiriere privind spațiile de lucru şi locuințele de serviciu din cadrul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi institutelor culturale românești din străinătate se virează într-un cont de disponibil al Ministerului Afacerilor Externe şi pot fi utilizate cu aceeași destinație pentru plata unor noi garanții. Angajarea, ordonanțarea şi plata garanțiilor din contul de disponibil se fac în limita soldului acestuia.
          Totodată, sumele reprezentând garanțiile care se recuperează în anii următori celui în care au fost constituite de către Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Român de Informații şi Serviciul de Informații Externe pentru contracte de închiriere privind spațiile de locuit reprezentând locuințe de serviciu pentru personalul trimis în misiune permanentă în străinătate, se virează în conturi de disponibil deschise pe numele instituțiilor respective şi pot fi utilizate cu aceeași destinație pentru plata unor noi garanții. Angajarea, ordonanțarea şi plata garanțiilor din conturile de disponibil se fac în limita soldurilor acestora.

      Strategia fiscal - bugetară pentru perioada 2017-2019, ca orice document programatic stabilește principiile, obiectivele și prioritățile fiscal bugetare ale Guvernului pentru perioada 2017-2019.
Deficitul bugetar estimat în anul 2017 ( cash, ESA și structural) a fost influențat de continuarea măsurile de relaxare fiscală începute în anul 2015-2016, precum și de măsurile adoptate recent conform programului de guvernare care produc efecte începând cu anul 2017. Toate acestea conduc la o deviere de la regula prevăzută la art.6 și art.7 din Legea responsabilității fiscal-bugetare, nr.69/2010, republicată.
         Prin urmare, se propune ca declarațiile prevăzute de Legea nr. 69/2010 să se facă exclusiv în ce privește încadrarea proiectului de buget pe anul 2017 și perspectiva 2017-2020 în țintele, obiectivele și prioritățile asumate prin Strategia fiscal - bugetară pentru perioada 2017-2019 și să ateste exclusiv, corectitudinea și integralitatea informațiilor din Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2017-2019, întrucât nu pot fi respectate principiile responsabilității fiscal-bugetare în ce privește respectarea OTM.

         Prin proiectul de ordonanţă de urgență se propune ca acoperirea definitivă la sfârșitul anului, a eventualelor deficite ale secțiunilor de funcționare și dezvoltare, după caz, să se poată face în baza dispoziției ordonatorului principal de credite, sau persoanei căreia i s-au delegate aceste atribuții, atunci când deficitul rezultat la sfârșitul exercițiului bugetar, este mai mic sau egal cu sumele aprobate în baza hotărârilor autorităților deliberative pentru destinațiile prevăzute la art.58, alin.1, lit.b) din Legea finanțelor publice locale nr.273/2006, cu modificările și completările ulterioare.

        Se propune modificarea părții introductive a alineatului (4) al articolului 3^3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015, cu modificările și completările ulterioare, în vederea îndreptării unei erori materiale, întrucât la modificarea prin Legea nr. 250/2016 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 20/2016 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, a acestui alineat s-a omis sintagma ”preuniversitar” însă dispozițiile legale sunt aplicabile atât personalului din învățământul superior/universitar cât și celui din învățământul preuniversitar.

        Se propune ca în anul 2017 Oficiul Național al Registrului Comerțului să fie finanțat integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Justiției, în conformitate cu art.62 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice.

        Pentru executarea obligației Ministerului Justiției de a susține fondul de lichidare, prevăzută de Legea nr.85/2014 – art. 39 alin. (7), se propune crearea temeiului legal pentru emiterea unui act normativ secundar, precum și determinarea naturii de cheltuieli în bugetul ordonatorului principal de credite.

         Se propune realizarea activităților specifice de închidere a Acordului de Împrumut nr.4811-RO prin continuarea activității personalului Direcției de Implementare a Proiectelor Finanțate din Împrumuturi Externe (DIPFIE) din cadrul Ministerului Justiției pe întreaga perioadă de grație a Împrumutului, în calitate de direcție de specialitate. Continuitatea acestei structuri vizează perioada 31 martie 2017- 31 iulie 2017.

      Se propune stabilirea cuantumul salariului lunar brut/soldei brute lunare luat/luate în calcul la stabilirea bursei de rezidenţiat să fie de 7.100 lei. Valoarea a fost determinată pornind de la salariul de bază al unui medic rezident an VI-VII din unităţi clinice la care se adaugă sporul mediu de 75%. Propunerea nu generează un drept suplimentar, menţine în plată bursele de rezidenţiat ca urmare a majorării salariilor de bază şi a calculării sporurilor la salariile de bază avute.
       Pentru a corecta eroarea materială de la punctul 10 alin. (4) din Legea nr. 250/2016 și pentru a nu avea un tratament diferenţiat pentru diferite categorii de personal nedidactic, propunem acordarea creşterii salariale pentru personalul nedidactic din inspectoratele şcolare cât şi din instituţiile de învăţământ superior.
       Personalul nedidactic din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat va beneficia de majorarea salarială prevăzută de OUG nr. 2/2017.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu