Se
propune reglementarea faptului că majorările salariale prevăzute la art.1 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.2/2017 se acordă anterior aplicării
prevederilor Hotărârii Guvernului
nr.1/2017.
Se
propune extinderea aplicării și pe perioada 1 martie – 31 decembrie 2017 a
unora dintre măsurile aprobate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.
99/2016 care vizează:
-
metodologia de stabilire a
drepturilor salariale de care beneficiază personalul din sectorul bugetar în
anumite situații specifice (personalul nou încadrat, promovat, care desfășoară
activități suplimentare, etc.);
-
suspendarea acordării de
premii, tichete cadou, tichete de masă,
ajutoare/indemnizații la ieșirea la pensie/trecerea în rezervă; primele
de vacanţă şi voucherele de vacanţă sunt suspendate la acordare doar pe perioada
1 marie – 30 iunie;
-
menținerea la nivelul în plată
a unor indemnizații acordate pentru anumite categorii de beneficiari
(indemnizaţiile prevăzute de Decretul-Lege nr. 118/1990 privind acordarea unor
drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu
începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori
constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările
ulterioare, indemnizații academicieni și urmașii acestora, etc.).
-
prorogarea aplicării
prevederilor art. 27 alin. (6), art. 361 alin. (3) lit. e) şi g) și art. 356
din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările
ulterioare, art. 19 lit. b) şi c) ale art. II din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 80/2010, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
283/2011, a Legii nr. 509/2006 privind acordarea de miere de albine ca
supliment nutritiv pentru preşcolari şi elevii din clasele I - IV din
învăţământul de stat şi confesional, cu modificările ulterioare până la 1
ianuarie 2018;
-
menținerea regimului actual de
finanțare al Institutului de Drept Public şi Ştiinţe Administrative al
României, respectiv integral din venituri proprii;
-
menținerea cotei de contribuţie
la fondul de pensii la nivelul prevăzut pentru anul 2016 .
Se
propune ca numărul maxim de posturi finanţat în anul 2017 din fonduri publice
de către instituţiile şi autorităţile publice, indiferent de modul de finanţare
şi subordonare să fie stabilit astfel încât să se asigure plata integrală a
drepturilor de natură salarială acordate în condiţiile legii cu încadrarea în
cheltuielile de personal. Ordonatorii de credite vor stabili numărul maxim de
posturi care se finanţează, cu respectarea acestei condiționalități.
Se
propune prorogarea până la data de 1 ianuarie 2018 a termenului prevăzut la
art. V din Legea nr. 270/2013 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
500/2002 privind finanţele publice.
Se propune abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 186/1995 privind constituirea
sistemului informațional referitor la situația numerică a personalului din
instituțiile publice.
Se
propune crearea cadrului fiscal clar și predictibil pentru veniturile obținute
din activitatea desfășurată de către
persoanele fizice în cadrul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi
institutelor culturale româneşti din străinătate, în conformitate cu
prevederile pct. 5 alin. (1) din capitolul IV, lit. B, al Anexei nr. V la Legea
nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri
publice, cu modificările și completările ulterioare, pentru a nu se ajunge, în
unele cazuri, chiar la blocarea activității consulare. La contractarea acestor
persoane se urmărește atât respectarea normelor imperative ale legislației române,
cât și ale celei din statul de reședință, în considerarea obligației rezultând
din Convenția de la Viena privind relațiile diplomatice referitoare la
respectarea legislației statului acreditar. Ca urmare a acestui fapt și având
în vedere caracterul de normă specială a prevederilor care permit contractarea
de personal de către misiunile diplomatice, se impune introducerea în Codul
fiscal a unor prevederi exprese care să reflecte caracterul particular al
acestui tip de venituri.
La
capitolul III - Venituri din salarii și asimilate salariilor al Titlului IV
”Impozitul pe venit” din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare,
se precizează în mod expres că veniturile obținute din activitatea desfășurată de către persoanele
fizice în cadrul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi institutelor
culturale româneşti din străinătate, în conformitate cu prevederile pct. 5
alin. (1) din capitolul IV, lit. B, al Anexei nr. V la Legea nr. 284/2010
privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, sunt
venituri asimilate salariilor.
Totodată, la Titlul V „Contribuții sociale obligatorii” din Codul fiscal
se introduc prevederi potrivit cărora veniturile obținute de către persoanele
fizice în cadrul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi institutelor culturale româneşti din
străinătate, în conformitate cu
prevederile pct. 5 alin. (1) din capitolul IV, lit. B, al Anexei nr. V la Legea
nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri
publice, nu intră în baza de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii,
aceste persoane dispunând, în mod individual, de facultatea de a se constitui
ca asigurați în sistemul din România sau de pe plan local.
Având în vedere excedentul activității finanțate integral din venituri
proprii înființată pe lângă Consiliul Concurenței, se propune ca din bugetul
acestei activități să fie suportate și cheltuielile cu organizarea de către
Consiliul Concurenței de congrese, conferințe și alte asemenea acțiuni de
protocol, reducându-se astfel presiunea asupra sumelor alocate de la bugetul de
stat pentru această instituție
Pentru evitarea efectelor negative asupra capacității rețelei consulare
de procesare a solicitărilor de prestații de servicii consulare în beneficiul
cetățenilor români din străinătate, cât și de acordare de asistență financiară
în anumite cazuri umanitare, se impune modificarea Legii nr. 198/2008, cu
modificările ulterioare, în sensul posibilității suportării de la bugetul de
stat prin bugetul aprobat Ministerului Afacerilor Externe a cheltuielilor
pentru acordarea de asistență financiară în anumite cazuri umanitare, precum și
pentru plata temporară a unor persoane nesalariate din cadrul misiunilor
diplomatice și al oficiilor consulare sau a unor persoane din afara acestora,
care prestează servicii consulare.
Se
propune modificarea literei b) a articolului 13 din Legea nr.129/1998 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială,
republicată, în sensul că din consiliul director vor face parte 2 reprezentanți
ai Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice și Fondurilor
Europene.
În
aplicarea Normelor Europene privind
Sistemul European de Conturi și
ținând de cont de recomandările experților EUROSTAT, pentru a se evita o
majorare artificială a veniturilor bugetului general consolidat, în condițiile
în care aceste sume se evidențiază la acest moment într-o pozitie distinctă pe
venituri, în scopul reflectării unitare și a raportării corecte a plăţilor
efectuate din bugetele componente ale bugetului general consolidat, se propune
ca sumele restituite/recuperate aferente unor plăţi dispuse de la aceste bugete
în anii anteriori, să fie înregistrate pe cheltuieli cu semnul minus.
Sumele
defalcate din taxa pe valoarea adăugată, care se restituie la bugetul de stat
în anii bugetari următori celui în care au fost acordate, se evidențiază la o
poziție distinctă de venituri ale bugetului de stat întru-cât sumele au fost
alocate dintr-o pozitie de venituri a bugetului de stat
De asemenea sumele reprezentând
garanțiile care se recuperează în anii următori celui în care au fost
constituite de către Ministerul Afacerilor Externe pentru contracte de
închiriere privind spațiile de lucru şi locuințele de serviciu din cadrul misiunilor
diplomatice, oficiilor consulare şi institutelor culturale românești din
străinătate se virează într-un cont de disponibil al Ministerului Afacerilor
Externe şi pot fi utilizate cu aceeași destinație pentru plata unor noi
garanții. Angajarea, ordonanțarea şi plata garanțiilor din contul de disponibil
se fac în limita soldului acestuia.
Totodată, sumele reprezentând garanțiile care se recuperează în anii
următori celui în care au fost constituite de către Ministerul Apărării
Naționale, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Român de Informații şi
Serviciul de Informații Externe pentru contracte de închiriere privind spațiile
de locuit reprezentând locuințe de serviciu pentru personalul trimis în misiune
permanentă în străinătate, se virează în conturi de disponibil deschise pe
numele instituțiilor respective şi pot fi utilizate cu aceeași destinație
pentru plata unor noi garanții. Angajarea, ordonanțarea şi plata garanțiilor
din conturile de disponibil se fac în limita soldurilor acestora.
Strategia
fiscal - bugetară pentru perioada 2017-2019, ca orice document programatic
stabilește principiile, obiectivele și prioritățile fiscal bugetare ale
Guvernului pentru perioada 2017-2019.
Deficitul bugetar estimat în anul 2017 ( cash, ESA și
structural) a fost influențat de continuarea măsurile de relaxare fiscală
începute în anul 2015-2016, precum și de măsurile adoptate recent conform
programului de guvernare care produc efecte începând cu anul 2017. Toate
acestea conduc la o deviere de la regula prevăzută la art.6 și art.7 din Legea
responsabilității fiscal-bugetare, nr.69/2010, republicată.
Prin
urmare, se propune ca declarațiile prevăzute de Legea nr. 69/2010 să se facă
exclusiv în ce privește încadrarea proiectului de buget pe anul 2017 și
perspectiva 2017-2020 în țintele, obiectivele și prioritățile asumate prin
Strategia fiscal - bugetară pentru perioada 2017-2019 și să ateste exclusiv,
corectitudinea și integralitatea informațiilor din Strategia fiscal-bugetară
pentru perioada 2017-2019, întrucât nu pot fi respectate principiile
responsabilității fiscal-bugetare în ce privește respectarea OTM.
Prin
proiectul de ordonanţă de urgență se propune ca acoperirea definitivă la
sfârșitul anului, a eventualelor deficite ale secțiunilor de funcționare și
dezvoltare, după caz, să se poată face în baza dispoziției ordonatorului
principal de credite, sau persoanei căreia i s-au delegate aceste atribuții,
atunci când deficitul rezultat la sfârșitul exercițiului bugetar, este mai mic
sau egal cu sumele aprobate în baza hotărârilor autorităților deliberative
pentru destinațiile prevăzute la art.58, alin.1, lit.b) din Legea finanțelor
publice locale nr.273/2006, cu modificările și completările ulterioare.
Se
propune modificarea părții introductive a alineatului (4) al articolului 3^3
din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015, cu modificările și
completările ulterioare, în vederea îndreptării unei erori materiale, întrucât
la modificarea prin Legea nr. 250/2016 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 20/2016 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din
fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri
fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, a
acestui alineat s-a omis sintagma ”preuniversitar” însă dispozițiile legale
sunt aplicabile atât personalului din învățământul superior/universitar cât și
celui din învățământul preuniversitar.
Se
propune ca în anul 2017 Oficiul Național al Registrului Comerțului să fie
finanțat integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Justiției,
în conformitate cu art.62 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele
publice.
Pentru
executarea obligației Ministerului Justiției de a susține fondul de lichidare,
prevăzută de Legea nr.85/2014 – art. 39 alin. (7), se propune crearea temeiului
legal pentru emiterea unui act normativ secundar, precum și determinarea
naturii de cheltuieli în bugetul ordonatorului principal de credite.
Se
propune realizarea activităților specifice de închidere a Acordului de Împrumut
nr.4811-RO prin continuarea activității personalului Direcției de Implementare
a Proiectelor Finanțate din Împrumuturi Externe (DIPFIE) din cadrul
Ministerului Justiției pe întreaga perioadă de grație a Împrumutului, în
calitate de direcție de specialitate. Continuitatea acestei structuri vizează
perioada 31 martie 2017- 31 iulie 2017.
Se
propune stabilirea cuantumul salariului lunar brut/soldei brute lunare
luat/luate în calcul la stabilirea bursei de rezidenţiat să fie de 7.100 lei.
Valoarea a fost determinată pornind de la salariul de bază al unui medic
rezident an VI-VII din unităţi clinice la care se adaugă sporul mediu de 75%.
Propunerea nu generează un drept suplimentar, menţine în plată bursele de
rezidenţiat ca urmare a majorării salariilor de bază şi a calculării sporurilor
la salariile de bază avute.
Pentru a corecta eroarea materială de la
punctul 10 alin. (4) din Legea nr. 250/2016 și pentru a nu avea un
tratament diferenţiat pentru diferite categorii de personal nedidactic,
propunem acordarea creşterii salariale pentru personalul nedidactic din inspectoratele
şcolare cât şi din instituţiile de învăţământ superior.
Personalul
nedidactic din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat va beneficia de
majorarea salarială prevăzută de OUG nr. 2/2017.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu