Noi măsuri pentru dezvoltarea 
asistenței medicale comunitare și pentru asigurarea accesului 
persoanelor din categorii vulnerabile la servicii medico-sociale au fost
 stabilite, printr-o Ordonanță de Urgență adoptată astăzi de Guvern.
Noile măsuri au scopul să asigure un cadru
 coerent de dezvoltare a serviciilor medico-sociale orientate pe nevoile
 comunității și profilul demografic al acesteia, pentru creșterea 
accesului la servicii medicale, la programe, servicii și acțiuni de 
sănătate publică, furnizate la nivelul comunităților, în special 
persoanelor ce aparțin grupurilor vulnerabile.
Actul normativ preia reglementări 
promovate prin proiectul de lege privind asistența medicală comunitară, 
adoptat în ședința Guvernului din 26 octombrie 2016, dar clasat în 
conformitate cu prevederile Hotărârii Biroului Permanent al Senatului 
din data de 27.12.2016 în baza art. 63 alin. (5) din Constituția 
României.
De asemenea, măsurile  din actul normativ 
susținute în regim de urgență reprezintă condiționalitate ex-ante pentru
 accesarea fondurilor europene. Mai exact, în absența deciziei de astăzi
 a Guvernului României ar fi imposibilă  accesarea lansării   apelurilor
   de proiecte programate   în   cadrul  POR   și  POCU, care însumează 
aproximativ 355 milioane   euro pentru finanțarea intervențiilor din 
domeniul  serviciilor comunitare integrate.
Ordonanța de Urgență reglementează 
organizarea, funcționarea și finanțarea asistenței medicale comunitare 
la nivelul comunelor, orașelor și sectoarelor municipiului București și 
prevede înființarea, organizarea și funcționarea centrelor comunitare 
integrate.
Între activitățile desfășurate în domeniul asistenței medicale comunitare menționăm:
- furnizarea de servicii medicale de profilaxie către membrii comunității;
- servicii de promovare a sănătății în comunitate prin educație pentru sănătate în legătură cu cei mai importanți determinanți ai sănătății (stil de viață sănătos, atitudine față de sănătate și față de de serviciile medicale, planificare familială și sănătatea reproducerii, nutriție, asigurarea unui mediu sănătos);
- identificarea riscurilor pentru sănătate și a persoanelor și grupurilor vulnerabile din punct de vedere medical sau social;
- consilierea medicală și socială, în limita competențelor profesionale;
- direcționarea și monitorizarea accesului persoanelor vulnerabile către serviciile medico-socio-educaționale;
- asistența la domiciliu a gravidei, nou-născutului și mamei, a pacientului cronic și a vârstnicului, complementar asistenței medicale primare, secundare și terțiare;
- asistența medicală de urgență în limita competenței profesionale.
Beneficiarii acestor servicii sunt, cu 
precădere, persoanele vulnerabile din punct de vedere medical sau 
social, cu accent pe populația din mediul rural și grupurile vulnerabile
 (persoane cu nivel economic sub pragul sărăciei, aflate în șomaj, cu 
afecțiuni cronice, cu risc de excluziune socială etc).
În funcție de nevoile privind furnizarea 
integrată de servicii medico-socio-educaționale, în subordinea 
autorităților administrației publice locale şi în locaţiile puse la 
dispoziţie de acestea se vor constitui centre comunitare integrate, 
finanțate integral din bugetele locale.
Finanțarea cheltuielilor de personal 
pentru asistenții medicali comunitari și mediatorii sanitari, precum și 
cheltuielile determinate de aplicarea standardelor minime de dotare se 
asigură din transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale, 
prin bugetul Ministerului Sănătății.
Autoritățile locale pot contribui din 
surse proprii la finanțarea cheltuielilor de personal și pot angaja și 
alte categorii de personal care furnizează servicii medicale, sociale 
sau educaționale, cu asigurarea finanțării cheltuielilor acestora din 
surse proprii și cu încadrarea în bugetul aprobat, dar sunt și 
responsabile de acoperirea cheltuielilor pentru bunuri și servicii 
necesare întreținerii și funcționării centrelor comunitare integrate.
Asistența medicală comunitară este 
coordonată tehnic și metodologic de către Ministerul Sănătății, prin 
structurile sale din teritoriu, respectiv direcțiile de sănătate publică
 județene și a municipiului București, iar controlul activității se va 
exercita de către Ministerul Sănătății.
Normele metodologice privind organizarea, 
funcționarea și finanțarea activității de asistență medicală comunitară 
se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la 
intrarea în vigoare a ordonanței.
Informații suplimentare:
În prezent, Ministerul Sănătății asigură 
finanțarea a peste 1520 de asistenți medicali comunitari și peste 482 de
 mediatori sanitari.
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu