Noi măsuri pentru dezvoltarea
asistenței medicale comunitare și pentru asigurarea accesului
persoanelor din categorii vulnerabile la servicii medico-sociale au fost
stabilite, printr-o Ordonanță de Urgență adoptată astăzi de Guvern.
Noile măsuri au scopul să asigure un cadru
coerent de dezvoltare a serviciilor medico-sociale orientate pe nevoile
comunității și profilul demografic al acesteia, pentru creșterea
accesului la servicii medicale, la programe, servicii și acțiuni de
sănătate publică, furnizate la nivelul comunităților, în special
persoanelor ce aparțin grupurilor vulnerabile.
Actul normativ preia reglementări
promovate prin proiectul de lege privind asistența medicală comunitară,
adoptat în ședința Guvernului din 26 octombrie 2016, dar clasat în
conformitate cu prevederile Hotărârii Biroului Permanent al Senatului
din data de 27.12.2016 în baza art. 63 alin. (5) din Constituția
României.
De asemenea, măsurile din actul normativ
susținute în regim de urgență reprezintă condiționalitate ex-ante pentru
accesarea fondurilor europene. Mai exact, în absența deciziei de astăzi
a Guvernului României ar fi imposibilă accesarea lansării apelurilor
de proiecte programate în cadrul POR și POCU, care însumează
aproximativ 355 milioane euro pentru finanțarea intervențiilor din
domeniul serviciilor comunitare integrate.
Ordonanța de Urgență reglementează
organizarea, funcționarea și finanțarea asistenței medicale comunitare
la nivelul comunelor, orașelor și sectoarelor municipiului București și
prevede înființarea, organizarea și funcționarea centrelor comunitare
integrate.
Între activitățile desfășurate în domeniul asistenței medicale comunitare menționăm:
- furnizarea de servicii medicale de profilaxie către membrii comunității;
- servicii de promovare a sănătății în comunitate prin educație pentru sănătate în legătură cu cei mai importanți determinanți ai sănătății (stil de viață sănătos, atitudine față de sănătate și față de de serviciile medicale, planificare familială și sănătatea reproducerii, nutriție, asigurarea unui mediu sănătos);
- identificarea riscurilor pentru sănătate și a persoanelor și grupurilor vulnerabile din punct de vedere medical sau social;
- consilierea medicală și socială, în limita competențelor profesionale;
- direcționarea și monitorizarea accesului persoanelor vulnerabile către serviciile medico-socio-educaționale;
- asistența la domiciliu a gravidei, nou-născutului și mamei, a pacientului cronic și a vârstnicului, complementar asistenței medicale primare, secundare și terțiare;
- asistența medicală de urgență în limita competenței profesionale.
Beneficiarii acestor servicii sunt, cu
precădere, persoanele vulnerabile din punct de vedere medical sau
social, cu accent pe populația din mediul rural și grupurile vulnerabile
(persoane cu nivel economic sub pragul sărăciei, aflate în șomaj, cu
afecțiuni cronice, cu risc de excluziune socială etc).
În funcție de nevoile privind furnizarea
integrată de servicii medico-socio-educaționale, în subordinea
autorităților administrației publice locale şi în locaţiile puse la
dispoziţie de acestea se vor constitui centre comunitare integrate,
finanțate integral din bugetele locale.
Finanțarea cheltuielilor de personal
pentru asistenții medicali comunitari și mediatorii sanitari, precum și
cheltuielile determinate de aplicarea standardelor minime de dotare se
asigură din transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale,
prin bugetul Ministerului Sănătății.
Autoritățile locale pot contribui din
surse proprii la finanțarea cheltuielilor de personal și pot angaja și
alte categorii de personal care furnizează servicii medicale, sociale
sau educaționale, cu asigurarea finanțării cheltuielilor acestora din
surse proprii și cu încadrarea în bugetul aprobat, dar sunt și
responsabile de acoperirea cheltuielilor pentru bunuri și servicii
necesare întreținerii și funcționării centrelor comunitare integrate.
Asistența medicală comunitară este
coordonată tehnic și metodologic de către Ministerul Sănătății, prin
structurile sale din teritoriu, respectiv direcțiile de sănătate publică
județene și a municipiului București, iar controlul activității se va
exercita de către Ministerul Sănătății.
Normele metodologice privind organizarea,
funcționarea și finanțarea activității de asistență medicală comunitară
se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la
intrarea în vigoare a ordonanței.
Informații suplimentare:
În prezent, Ministerul Sănătății asigură
finanțarea a peste 1520 de asistenți medicali comunitari și peste 482 de
mediatori sanitari.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu