Faceți căutări pe acest blog

miercuri, 15 februarie 2017

Dupa parcurgerea a sase zile de varf de iarna cu vreme severa, Comandamentul Energetic de Iarna are primele concluzii referitoare la functionalitatea Sistemului energetic national si anume: – In perioada mentionata, Romania a inregistrat valori de consum istorice atat la gaze naturale cat si la energie electrica, sistemul functionand la capacitatea lui maxima in mod special datorita abilitatilor profesionale ale personalului din cele 2 dispecerate nationale: cel de energie si cel de gaze naturale. – Activarea de catre Ministrul Economiei si Ministrul Energiei, prin Comandamentul energetic de iarna a echipelor din companiile cu atributii de productie, transport, distributie si furnizare energie electrica si gaze naturale a fost declansata chiar din prima zi a avertizarilor meteorologice de vreme rea, acestea avand o activitate continua si alerta pe toata aceasta perioada. – In cadrul acestor sedinte au fost efectuate atat analize punctuale, la zi, a situatiei furnizarii de utilitati, cat si de perspectiva, fiind radiografiata capacitatea intregului sistem energetic de raspuns la o situatie prelungita de temperaturi scazute, vant puternic si caderi masive de zapada. Astfel, situatii ca realimentarea a peste 160 000 de consumatori in mai putin de 48 de ore, neintreruperea furnizarii de gaze naturale populatiei au fost posibile prin gasirea solutiilor de echilibrare a resurselor si consumurilor energetice si de gaze naturale: – trecerea a unor grupuri energetice apartinand ELCEN Bucuresti, Electrocentrale Galati, Veolia Prahova de la functionarea pe gaze la functionarea pe pacura – suplimentarea garniturilor de tren pentru transportul carbunelui catre centrale, – utilizarea unui numar mai mare de muncitori in cariere, in conditii extreme de munca, in procesul de extractie). – Trimiterea pe teren a 400 de echipe de interventii pentru realimentarea populatiei la energie. – Solicitarea si punerea la dispozitie de catre MApN a unor vehicule speciale cu senile pentru interventia in zone greu accesibile Chiar daca situatia este tinuta sub control, incercand sa minimalizam disconfortul populatiei si sa reducem impactul asupra activitatii agentilor economici, deficientele pregatirii Programului de iarna in 2016 s-au resimtit cu precadere prin insuficienta stocurilor de carbune si starea precara a echipamentelor de productie a energiei care au cedat in timpul functionarii in aceasta perioada de conditii meteorologice severe. Fata de guvernul anterior, guvernul actual analizeaza masuri suplimentare pentru gestionarea eficienta a unor perioade similare, de altfel prognozate, si prin initiarea unor acte legislative menite sa asigure securitatea si integritatea Sistemului Energetic national in astfel de conditii. In acest sens, a fost creat un grup de lucru interministerial format din reprezentanti atat ai Ministerului Economiei cat si ai Energiei cu scopul identificarii unor parghii guvernamentale care sa poata fi activate doar in situatie de criza, permitand operatorului de sistem sa intervina in mentinerea sigurantei in functionarea Sistemului Electroenergetic National.

Ministrul Energiei, Toma Petcu, a prezentat ieri, 12 ianuarie 2017, în cadrul Ședinței de Guvern, o analiză privind funcționarea Sistemului Energetic Național (SEN), urmare a parcurgerii a șase zile de vârf de iarnă, marcate de consumuri istorice de gaze naturale cât și de energie electrică.
In analiza prezentată, ministrul a făcut referiri inclusiv la date privind starea Sistemului Energetic Național, prognozele meteorologice și evoluția stocurilor de combustibil.
În data de 11 ianuarie 2017, operatorul de transport și de sistem, Transelectrica, a notificat oficial Ministerul Energiei, Ministerul Economiei și ANRE cu privire la iminența apariției unei situații de criză în funcționarea SEN, motivate de:
  • Prognozele meteorologilor, care indică un nou interval de vreme severă în perioada imediat următoare (17 – 20 ianuarie 2017)
  • Deficitul de energie electrică înregistrat din cauza reducerii nivelului Dunării, debitul acesteia atingând minim fără precedent în ultimii ani (circa 1800 mc/s).
  • Scăderea rezervelor de apă din marile acumulări hidroenergetice ca urmare a utilizării acestora la echilibrarea sistemului
  • Deficitul semnificativ de energie electrică din zona de sud-est a Europei pe fondul valului de frig care a cuprins Regiunea încă din 6 ianuarie 2017
  • Consumurile mari de gaze naturale (medii de 70 de milioane de mc/zi) dar și de energie electrică (de peste 9500 MW la vârfurile de consum începând cu ziua de luni, 9 ianuarie 2017 și cu un maxim de 9730 MW în data de 10 ianuarie 2017, în intervalul 18:00 – 19:00)
  • Afectarea surselor de energie electrică produsă din surse regenerabile, în mod deosebit parcurile eoliene
  • Aprovizionarea îngreunată a centralelor din cauza transportului dificil al cărbunelui
  • Impactul defecțiunilor asupra capacității de producție a unor grupuri energetice
În acest context, în conformitate cu Legea Energiei, Ministerul de resort este obligat să dea curs notificării operatorului de transport și sistem. Astfel, ministerele Energie și Economie, în calitate de coinițiatori, au elaborat Hotărârea de Guvern privind adoptarea unor măsuri de siguranță pe piața de energie electrică. Aceasta a fost aprobată astăzi în cadrul ședinței cabinetului.
Hotărârea este o măsură preventivă și temporară care poate fi aplicată doar în condițiile apariției unei situații de criză pe piața de energie în perioada următoare (16 ianuarie – 15 februarie 2017) și doar dacă este amenințată siguranța populației ori a Sistemului Electroenergetic.
”Experiența ultimei perioade cu consumuri istorice de gaze naturale și energie electrică ne obligă să nu trecem ușor peste acest episod și să gândim soluții pentru eventuale situații similare, poate chiar mai grave. Hotărârea de astăzi poate fi tradusă într-un singur fel: nevoia de a avea cadru legal, la care să apelăm doar atunci când populația și integritatea sistemului ar putea fi în pericol. Orice țară care își respectă populația poziționează siguranța acesteia înaintea orcărei marje de profit. Adoptarea Hotărârii nu înseamnă deloc aplicarea imediată a acesteia ci un plan B la care putem apela în cazul în care situația o cere” spune Toma Petcu, ministrul Energiei.
Astfel, prin Hotărâre a fost creat cadrul prin care Transelectrica, în calitate de operator de transport și de sistem în domeniul energiei electrice, poate pune în aplicare, doar în cazul unei situații de criză, măsuri graduale de siguranță, în funcție de nivelul amenințării, cum ar fi:
  • Trecerea centralelor pe combustibil alternativ (păcură) pentru siguranța funcționării atât a rețelei de transport de energiei electrică cât și a rețelei de transport a gazelor naturale. Măsura s-ar aplica strict în situația în care România ar înregistra un deficit de gaze naturale.
  • Reducerea /anularea capacității disponibile de interconexiune pe direcția de export. Această măsură s-ar aplica în situația în care, deși există capacitate disponibilă la export, resursele ar fi limitate și ar risca să nu poată asigura necesitățile de consum ale populației. Această măsură nu ar afecta programele de schimb anterioare ale operatorilor economici ci ar împiedica apariția de exporturi suplimentare față de acestea.
  • Reducerea/anularea schimburilor notificate pe direcția de export. Măsura este menită să protejeze populația de riscul întreruperii alimentării cu energie electrică și ar presupune intervenția operatorului de transport și sistem asupra tranzacțiilor angajate de energie electrică la export.
  • Limitarea în tranșe a consumului de energie electrică. Precizăm că limitarea nu ar afecta populația, aceasta fiind aplicată doar în zona industrială prin restricționarea consumului la o putere minimă tehnologică.
Hotărârea a fost adoptată în baza Legii 123/2012, art 24, care transpune în legislația românească Directiva Europeana 2009/72/CE. Articolul 42 din Directivă prevede că în cazul unei crize subite pe piața energiei, care poate amenința siguranța sau securitatea persoanelor, aparatelor, instalațiilor și integritatea sistemului, un stat membru poate lua temporar măsurile de salvgardare necesare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu