Universitatea
 „Ștefan cel Mare” din Suceava și-a propus să adapteze regulamentele 
care privesc acordarea burselor la noul cadrul legislativ și financiar. 
În acest sens, în cadrul unei întâlniri organizate în ziua de 17 
ianuarie 2017, ora 17.00, conducerea USV a prezentat schița unui nou 
regulament de burse reprezentanților studenților (membrilor în 
Consiliile celor 10 facultăți, precum și reprezentanților în Senat). 
Având în vedere faptul că noul Regulament va intra în vigoare începând 
cu anul universitar 2017-2018, în cadrul întrunirii s-a precizat că 
propunerea de revizuire va fi publicată pe site-ul USV pentru dezbatere 
publică, pentru a asigura posibilitatea implicării tuturor membrilor 
comunității academice și a culege sugestii și propuneri de la toți 
studenții USV, nu doar de la reprezentanții acestora la nivel de 
facultate și universitate. După încheierea perioadei de dezbatere 
publică, va fi organizată o nouă întâlnire cu reprezentații studenților 
pentru a finaliza draft-ul noului Regulament. Forma agreată de comun 
acord va intra în procedura de avizare de către Consiliul de 
Administrație și apoi de aprobare în Senat, foruri în care opinia 
studenților este determinantă în situațiile în care se discută documente
 care vizează direct comunitatea studențească.
Având
 în vedere faptul că un pretins „grup anonim de studenți din USV” a 
remis mass-mediei un text în care acuză conducerea Universității „Ștefan
 cel Mare” din Suceava de tentativa de a introduce în Regulament 
„numeroase prevederi abuzive și discriminatorii”, dorim să menționăm 
următoarele:
1.
 „transferul atribuțiilor din sarcina cadrelor didactice referitoare la 
contorizarea prezențelor studenților, în sarcina șefilor de an”.
Este
 o eroare a „grupului anonim”! Prevederile schiței de Regulament mențin 
aceeași procedură ca și până acum, adică liste de prezență contrasemnate
 de cadrul didactic. Modificarea propusă constă în introducerea unei 
condici de prezență, în locul foilor disparate. Condica respectivă va fi
 întocmită de șeful de grupă sau de către un înlocuitor al acestuia, 
cadrul didactic titular având obligația să certifice prin semnătură 
prezența studenților la fiecare oră.
2.
 „Șefilor de an li se impune totodată obligativitatea de a-și 
achiziționa din fonduri proprii condici în care să contorizeze pe 
propria răspundere prezențele colegilor”.
Este
 o informație falsă! În cadrul primei întâlniri cu studenții s-a 
subliniat faptul că acele condici vor fi achiziționate de universitate 
și predate studenților.
3.
 „De asemenea, conform propunerii, șeful de an va trebui să își 
achiziționeze un scanner, având obligația de a transmite scanate 
prezențele la finalul fiecărei săptămâni”.
Este
 greu de imaginat cum își poate permite un student să achiziționeze un 
scanner care are un preț de piață de câteva sute de lei! În cadrul 
întâlnirii, studenții reprezentanți au fost informați că operațiunile de
 scanare și transmitere electronică vor fi asigurate de secretariatele 
facultăților.
4.
 „Totodată, la finalul semestrului în sesiune, aceștia trebuie să-și 
sacrifice din timpul liber pentru a sta la coada secretariatului și a 
preda condicile semnate”.
Predarea
 condicilor este prevăzută a fi efectuată săptămânal, putând fi 
utilizate serviciile secretariatelor facultăților, atât în afara 
perioadei de lucru cu studenții, cât și în timpul perioadei de lucru cu 
studenții, șefii de grupa având maximă prioritate la secretariat. Pe de 
altă parte, informatizarea majorității activităților de secretariat care
 privesc studenții a condus la dispariția sau, cel puțin, diminuarea 
semnificativă a „cozilor la secretariat”. Menționăm, de asemenea, că 
activitatea șefilor de grupă în slujba comunităţii studențești nu poate 
fi considerată timp pierdut, la fel cum nu putem considera timp pierdut 
prezența și activitatea studenților reprezentanți la numeroasele ședințe
 ale Consiliilor facultăților și Senatului. Orice activitate prestată în
 slujba comunității academice poate fi recompensată cu burse. Criteriile
 sunt propuse și aprobate de studenți!
5.
 „Deși prezența la cursuri nu este obligatorie, nefiind instituită prin 
niciun regulament intern USV sau prin legea Educației, propunerea 
actuală prevede pierderea posibilității de a primi bursă pentru ÎNTREG 
anul universitar în cazul în care studentul acumulează peste 25 de 
absențe, chiar dacă aceste absențe ar viza strict primul semestru”.
Prezența
 la orele de curs, seminarii, activități practice (pentru învățământul 
la forma cu frecvență) este obligatorie, potrivit prevederilor art. 139 
lit. (a), Legii Educației nr. 1/2011. Doar la învățământul fără 
frecvență, unde prezența studentului nu este solicitată, calitatea 
actului educațional este asigurată cu ajutorul altor instrumente și 
mijloace. Bursa de studiu constituie un venit pe care îl poate obține 
studentul în vederea participării la procesul de învățământ. De multe 
ori, însă, bursa de studiu este privită drept un premiu pentru rezultate
 bune la învățătură. Pe plan național, dar și pe plan local, în cadrul 
vizitelor echipelor de evaluare externă ale ARACIS, în cadrul ședințelor
 și întrunirilor la nivelul comunității academice, studenții au indicat 
ca principală cauză a abandonului școlar lipsa fondurilor pentru plata 
căminului (gazdei) și meselor la cantină. 
Rezultatele
 la învățătură pot fi folosite drept un criteriu, dar nu singurul 
argument, pentru obținerea unei burse, lucru subliniat în nenumărate 
rânduri de organizațiile studențești atât la Suceava, cat și la nivel 
național. Totuși, chiar dacă criteriile de acordare a burselor se 
stabilesc practic de studenți, în mod democratic, întotdeauna vor exista
 studenți nemulțumiți că nu pot accede la o bursă. Este important ca 
bursele de studiu să-și atingă scopul: susținerea financiară a 
studenților care vor să învețe și nu au suficiente mijloace financiare 
să-și susțină studiile universitare.
Sumele
 din fondul de burse nu pot avea o altă destinație decât cea prevăzută 
de lege. Chiar dacă un student pierde bursa, banii respectivi rămân în 
fondul de burse, fiind distribuiți ulterior altor studenți.
6.1.
 „Mai mult decât atât, motivarea absențelor se face doar în 2 cazuri — 
fie delegare USV de a fi prezent în alt loc, fie adeverință medicală 
eliberată pe minim 8 zile. Aceasta este de asemenea o prevedere abuzivă,
 interzicând studentului de a se îmbolnăvi de mai multe ori pe an, 
pentru perioade mai scurte de 8 zile”.
„Grupul
 anonim” ne propune o soluție extrem de interesantă de îmbunătățire a 
calității procesului de formare a viitorilor specialiști: studenții să 
nu frecventeze cursurile, dar să primească burse! Tocmai cele 25 de 
absențe pe semestru (menționate mai sus, la punctul 5) sunt prevăzute 
pentru a acoperi și îmbolnăvirile ocazionale.
6.2.
 „Mai mult decât atât, Statutul Studentului ANOSR prevede Dreptul la 
muncă — faptul că instituția de învățământ va crea înlesniri pentru a 
face posibilă munca studentului în paralel cu studiul în cadrul unei 
instituții, ori este clar faptul că un student muncește având nevoie de 
bani, iar dacă și învață bine, de ce să-i luăm o sursă de venit, 
respectiv bursa din cauza absențelor?”
În
 privința susținerii studenților care lucrează, USV menține aceeași 
politică de creare a unor înlesniri. De pildă, la masterat, acolo unde 
cei mai mulţi studenți lucrează, activitățile sunt prevăzute a se 
desfășura în special după ora 16, iar la nivel de licență, studenții pot
 urma seminariile și activitățile practice cu o altă grupă.
7.
 „Publicațiile studenților nu vor mai fi recunoscute ca activitate 
extrașcolară decât dacă reiese și afilierea USV la publicație. Astfel, 
dacă un student USV publică un articol într-o publicație internațională,
 Universitatea nu-l va recunoaște în lipsa unui parteneriat”.
În
 primul rând, dorim să menționăm că nu au fost incluse propuneri de 
modificare a criteriilor de acordare a burselor de merit care ar privi 
acest aspect. În al doilea rând, trebuie să atragem atenția asupra 
următorului aspect: cuantificarea rezultatelor obținute de o persoană în
 orice domeniu (cercetare, învățământ, sport, arte etc.) se realizează 
pe baza declarării apartenenței (afilierii) la o anumită organizație 
(universitate, în cazul nostru). În cazul în care un student USV a 
câștigat o medalie la un campionat național, înscris în competiție ca 
reprezentant al altei universități, oare USV are dreptul să pretindă că 
acea medalie trebuie trecută în panoplia comunității academice sucevene?
 În situația în care studentul respectiv, declarându-se afiliat 
Universității Y, trebuie să primească bursă de merit sau excelență 
pentru acea reușită din partea USV sau din partea Universității Y?
Conducerea
 USV va stimula și în viitor performanța studenților suceveni, 
instituind, începând cu acest an, bursa „Ștefan cel Mare”, cu valori 
consistente.
Se
 poate constata că amendamentele propuse în această primă redacție a 
Regulamentului modificat au ca scop creșterea autonomiei și 
responsabilității comunității studențești în ceea ce privește viața 
membrilor acesteia. Ne exprimăm încrederea că, în urma propunerilor ce 
vor fi formulate de studenți, ediția revizuită a Regulamentului va 
răspunde într-o măsură cât mai mare nevoilor comunității studențești. 
Propunerea de Regulament poate fi accesată la http://www.usv.ro/fisiere_utilizator/file/Acte%20oficiale/2017/R53_Regulament_cadru_acordare_burselor_17_01_2017_dezbatere.pdf , iar eventualele sugestii și amendamente pot fi trimise pe o adresă de email indicată pe site-ul USV, secția Studenți.
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu