Alexandru Petrescu: Aş începe cu o serie
 de amendamente aduse la Ordonanţa de Urgenţă pentru completarea 
Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului numărul 51, act care reglementează 
investiţiile în industria de apărare. După cum foarte bine mulţi dintre 
dumneavoastră cunoaşteţi, tot ceea ce înseamnă industria românească de 
apărare a fost un pilon şi este un pilon important în programul de 
guvernare 2016-2020. Prin acest document, prin acest act normativ se 
presupune ca 60% din sumele obţinute din valorificarea activelor să 
rămână la dispoziţia companiilor, având ca destinaţie prioritară 
modernizarea şi retehnologizarea capacităţilor de producţie pentru 
apărare. Măsura priveşte operatorii economici care dispun de un plan de 
restructurare sau reorganizare aprobat în condiţiile legii, având 
capacităţile incluse în inventarul capacităţilor de producţie pentru 
apărare şi sarcini prin planul de mobilizare. La elaborarea acestui 
proiect au fost avute în vedere solicitările şi recomandările 
patronatelor, organizaţiilor sindicale din cadrul operatorilor economici
 care fac obiectul aplicării prevederii actului normativ. Cu alte 
cuvinte, chiar dacă a existat o alocare consistentă prin actualul buget 
pentru companiile din industria de apărare, acest amendament suplimentar
 le pune în poziţia ca prin valorificarea unor active ce se află în 
administrare să poată reinvesti acei bani în modernizare şi 
tehnologizare. Din păcate, unele dintre companiile din această industrie
 sunt în poziţia în care orice plus valoare obţinut fie şi prin vânzarea
 activelor se duce direct la autoritatea fiscală, punându-le într-un 
cerc închis, din care nu ies, neputând să investească din activele ce le
 au în posesie, în modernizare şi creşterea nivelului performanţelor, în
 produsele pe care le oferă. Al doilea subiect este un subiect care este
 central /în/ programul de guvernare şi vorbim de înfiinţarea Fondului 
Suveran de Dezvoltare şi Investiţii. Avem adoptat astăzi un memorandum 
potrivit programului de guvernare 2017-2020, având în vedere crearea 
unor noi instrumente de investiţii publice, crearea Fondului Suveran de 
Investiţii fiind o măsură de stimulare economică, instrument de 
finanţare în investiţii în sectoare competitive, rentabile şi 
sustenabile cu efect de multiplicare în economie, în urma atragerii de 
capital şi surse din piaţa financiară. FSDI va reprezenta un partener 
pentru investitorii instituţionali, BERD, BEI, Banca Mondială, fonduri 
de investiţii sau alţi investitori privaţi. Ce facem aici de fapt? 
Emulăm un model de fond suveran aflat în proprietatea integrală a 
statului deja dovedit ca fiind unul de succes lucrativ şi în alte ţări 
europene. Probabil din cultura generală economică cunoaşteţi activitatea
 fondului suveran belgian, fondului suveran norvegian, celui francez, 
poate celui polonez, unde există un profil de ţară relativ comparabil cu
 cel al României. Din punctul meu de vedere, cred că este un demers care
 trebuia demult demarat, dar prin acest document nu facem decât să 
marcăm iniţiativa şi demararea acestui proces. În continuare, am 
formalizat constituirea unor comisii interministeriale cu reprezentanţi 
ai Ministerului Economiei, Ministerului de Finanţe, reprezentanţi ai 
Consiliului Concurenţei, ASF-ului, au avut discuţii cu principalii 
jucători din arena investiţională naţională, regională, astfel încât să 
acompaniem acest proces de lansare al fondului şi cu avizul şi 
asentimentul lor general. Din acest punct de vedere, astăzi este ziua în
 care formalizăm demersul. De mâine, aceste comisii formal se adună, 
emit raporturi, emit puncte de vedere. Următorul pas va fi un alt act 
normativ care va avea central actul constitutiv, unde vom avea exact 
mecanismul de funcţionare şi de structurare a fondului. Vă mulţumesc 
frumos!
Reporter: Se poate o întrebare?
Alexandru Petrescu: Da, vă rog!
Reporter: Bună ziua! Mihai Peticilă, Pro
 TV. Mai exact, spuneţi că există acest fond suveran, ideea de a-l crea.
 Aşa cum funcţionează el în alte ţări, investiţiile de acolo se duc mai 
ales în infrastructură şi în proiecte care aduc foarte multă dezvoltare 
şi valoare adăugată. În România, e vorba de 200 de companii. Cine vor fi
 companiile astea? Conform proiectului programului de guvernare e vorba 
de 200 de companii care vor intra în acest fond şi de un buget de 45 de 
miliarde de lei. Cine vor fi companiile şi pe ce anume investiţii se va 
centra acest fond? Alexandru Petrescu: Aş vrea să vă dau un răspuns, dar
 nu aş vrea să intru într-o zonă de speculaţii, fiindcă de abia de 
astăzi începe o muncă de analiză aplicată, care va avea ca rezultat 
configuraţia finală a fondului. Dar la nivel de principiu şi de 
intenţie, vă pot spune. În principiu, investiţiile se vor duce în zona 
investiţiilor strategice, după cum e bine prevăzut şi în programul de 
guvernare. Din acest punct de vedere, va fi şi o modalitate prin care 
deficitul bugetar să fie menţinut sub rata de 3%, este modelul prevăzut 
şi în alte state europene. Totodată, va permite capitalizarea propriilor
 companii din portofoliu şi nu vă ascund că intenţia finală este de a 
aduce în listare pe Bucharest Stock Exchange, pe Bursa de Valori 
Bucureşti, toate aceste companii, astfel încât să ajutăm şi bursa să 
treacă de la zona de piaţă de frontieră, la piaţă emergentă. De exemplu,
 în Polonia ei pleacă la nivelul următor, trec de zona de piaţă 
emergentă, noi, din păcate, suntem în continuare în zona de piaţă de 
frontieră, dar prin aceste listări şi altele care sunt planificate 
precum Hidro şi altele, vom intra în zona de piaţă emergentă. Asta va 
aduce o plus valoare pentru toate companiile listate in portofoliul 
Bursei.
Reporter: Vor fi și companii private în acest fond?
Alexandru Petrescu: Nu, doar companii cu acţionariat de stat.
Reporter: Pentru zona de apărare, acea 
ordonanţă care completează Ordonanţa 51/2015 va duce la vânzarea unor 
active? Pentru că aceste investiţii se bazează pe vânzarea unor active.
Alexandru Petrescu: Deci, în momentul de
 faţă multe din companiile din industria românească de apărare au în 
administrare active valoroase. Industria, tehnologia merge spre zona de 
miniaturizare, spre tehnologie. Evident că ei au foarte mult de 
recuperat din acest punct de vedere şi faptul că dispun de valori 
imobiliare sau de alt tip foarte mari nu-i ajută de fapt şi orice fel de
 tranzacţionare a acestor valori nu face decât să ducă această sumă 
obţinută din tranzacţionare direct la autoritatea fiscală, nefiind în 
posibilitatea de a folosi aceşti bani pentru modernizare şi 
retehnologizare.
Reporter: Inclusiv vânzare de acţiuni ale acestor societăţi?
Alexandru Petrescu: Acest punct de 
vedere nu intră în ordonanţă, acest tip de abordare, deocamdată doar 
vânzarea de active şi posibilitatea ca ei să folosească aceşti bani 
pentru retehnologizare.
Reporter: Legat de Fondul de investiţii, că este foarte importantă această discuţie...
Alexandru Petrescu: Sigur că da.
Reporter: Cine va administra Fondul, va 
fi un administrator pe modelul celui de la Fondul Proprietatea? Şi dacă 
tot amintesc de Fondul Proprietatea, cu ce ar putea să vină în plus un 
nou fond de investiţii faţă de Fondul Proprietatea? Va fi practic un al 
doilea Fond Proprietatea.
Alexandru Petrescu: Nu, nu este un al 
doilea Fond Proprietatea şi, din nou, intrăm într-o zonă unde aş putea 
să vă dau răspunsuri certe pe măsură ce parcurgem toate opţiunile de 
structurare ale acestui fond.
Reporter: Cine va administra Fondul?
Alexandru Petrescu: Rămâne în actul 
constitutiv să găsim cea mai bună formulă. Din punctul meu de vedere, 
cred că va fi un comitet director cu membri aleşi printr-o selecţie 
publică, personal nu ţin ca statul sau alte instituţii de stat să-şi 
nominalizeze reprezentanţi. Nu vrem să lansăm o altă sinecură, va fi 
obiectiv, transparent.
Reporter: Cum puteţi să garantaţi acest lucru?
Alexandru Petrescu: Prin actul constitutiv şi prin modul de funcţionare şi structurare al Fondului.
Reporter: Ştiţi că statul, până la urmă, nu este un foarte bun administrator, tocmai de aceea vă întrebam dacă este posibil...
Alexandru Petrescu: Tocmai de aceea vă spuneam că recrutarea membrilor vă fi una publică.
Reporter: Şi la alte companii sunt recrutaţi manageri...
Alexandru Petrescu: Haideţi să ajungem 
la momentul la care vom avea actul constitutiv şi următorul act normativ
 şi atunci putem să dăm răspunsuri mai multe.
Reporter: Cu ce ar putea ajuta 
companiile de stat înfiinţarea unui astfel de fond? De exemplu, de ce nu
 se merge pe ideea ca o companie de stat profitabilă, cum este 
Hidroelectrica, să îşi reinvestească profitul obţinut în mare parte în 
investiţii, nu să fie virate sub formă de dividende la bugetul de stat, 
cum s-a hotărât acum, în cotă de minim 90%?
Alexandru Petrescu: Vă pot da un punct 
de vedere. Multe dintre companiile de stat sunt alocate diferitelor 
ministere. Fiecare au nominalizaţi reprezentanţi AGA. În acest mod, sub 
acest fond vom avea toate companiile alocate sub un singur 
administrator, unde vom concentra toată expertiza aflată în diferite 
ministere, expertiza managerială din punct de vedere al acţionarului, 
astfel încât vom avea sub un singur acoperiş o singură decizie, şi 
această decizie să fie luată de un comitet director alcătuit din oameni 
recrutaţi public şi transparent.
Reporter: În cât timp am putea vedea un act normativ legat de înfiinţarea acestui fond?
Alexandru Petrescu: Cred că un răspuns 
cert vă pot da în următoarele două săptămâni, pe măsură ce dimensionăm 
volumul de activitate, dar din punctul meu de vedere nu mai târziu de 
două luni.
Reporter: Va fi proiect de lege...
Alexandru Petrescu: Rămâne să stabilim exact tipul de act normativ.
Reporter: ... în dezbatere publică în 30 de zile?
Alexandru Petrescu: Tipul de act normativ rămâne să-l stabilim. Vă mulţumesc foarte mult.
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu